خبر اولسیاسی

نگرانی ها در عراق از بهره برداری سیاسی انفجارهای بغداد

برخی گروه های سیاسی و مسلح عراق در تلاشند تا از انفجارهای بغداد بهره برداری سیاسی کنند.

میدل ایست نیوز: با وجود اینکه دولت عراق اعلام کرد که حادثه دو انفجار انتحاری در منطقه الباب شرقی در بغداد که بیش از 140 شهید و زخمی برجای گذاشت، به علت کوتاهی بخش امنیتی عراق بود؛ اما برخی نیروهای سیاسی و گروه های مسلح سعی دارند تا کوتاهی در بخش امنیتی را به مسائل دیگری نظیر حمله علیه تظاهرات کنندگان و فعالان مدنی، درخواست خروج فوری نیروهای امریکایی و حمله علیه درخواست کنندگان خروج گروه های مسلح از شهرها ربط دهند.

دامن زدن به مسائل فرقه ای جدید، درخواست اعدام زندانیان زندان الناصریه و اجرای عملیات نظامی در مناطق و شهرهای مشخص به بهانه اینکه تروریست های انتحاری از آنجا آمده بودند از جمله مسائل دیگری است که از سوی برخی گروه های سیاسی و مسلح مطرح می شود و نگرانی هایی را درباره بهره برداری سیاسی از انفجارهای بغداد ایجاد کرده است.

در همین رابطه نماینده استان بغداد در پارلمان در گفت وگویی با «العربی الجدید»، نداهایی را که در تلاشند انفجار بغداد را برای تسویه حساب ها، سیاسی کنند رد کرد و گفت برای آنها شایسته تر این است که از دولت درخواست ایجاد راه های ریشه ای برای بهبود وضعیت بد امنیتی داشته باشند.

وی تاکید کرد که تلاش برای بهره برداری سیاسی از انفجارهای بغداد، به احساسات خانواده های قربانیان لطمه می زند و تاکید کرد که خلل امنیتی بزرگ در بغداد و سایر استان ها باید بدون ارتباط با هر بحران سیاسی دیگری رفع شود.

از طرفی دیگر «سعد المطلبی»، عضو کمیسیون امنیت در شورای سابق استان بغداد از افرادی که تلاش می کنند به این انفجارها ابعاد سیاسی بدهند انتقاد کرد و در گفت وگویی با العربی الجدید توضیح داد که برخی به زشتی و با وجود اینکه انفجار بغداد قضیه ای بشردوستانه است، بدون توجه به احساسات خانواده قربانیان، از آن سوء استفاده می کنند.

وی به خلل بسیار واضحی که منجر شد دو انتحاری به قلب بغداد برسند اشاره و بیان کرد که گروه داعش یا هر گروه تکفیری مرتبط با آن به قلب بغداد رسیده و دو انفجار پی در پی ایجاد کردند.

المطلبی تصریح کرد که راه حل در تغییر فرماندهان امنیتی قرار ندارد بلکه باید تلاش اطلاعاتی در سایه گروهی تکفیری که از انسان برای حملات خود استفاده می کند، به کار گیری شود.

اما «حامد المطلک»، عضو سابق کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق معتقد است که انفجارها در بغداد در حالی رخ داد که نیروهای سیاسی بر سر پول و قدرت درگیری و رقابت دارند.

وی از عدم مجازات قاتلان مردم عراق انتقاد کرد و گفت که در سال گذشته بیش از 700 کشته و هزاران زخمی در تظاهرات عراق صورت گرفت اما هیچ کسی مجازات نشد.

المطلک علت این وضعیت را هرج و مرج و نبود قانون دانست و ضمن رد تلاش ها برای بهره برداری سیاسی از انفجارهای بغداد تاکید کرد که وضعیت امروز عراق نتیجه عمل این مقامات سیاسی است که با هدف خدمت به پروژه های خاص یا خارجی کار می کنند.

«سلمان الجمیلی»، وزیر برنامه ریزی سابق در عراق هم تاکید کرد که پاسخ واقعی به این انفجار در روز گذشته متحد بودن همه در برابر تروریسم و فرصت ندادن به سوء استفاده کنندگان از خون بی گناهان است.

گفتنی است برخی از گروه های سیاسی و مسلح عراق سعی دارند خلل امنیتی عامل حادثه روز گذشته را به مسائل سیاسی دیگر ربط دهند.

ائتلاف فتح در پارلمان عراق در بیانیه روز گذشته خود ضمن درخواست اعدام زندانیان به عنوان پاسخی به این انفجارها، حادثه روز گذشته را به علت تضعیف نیروهای امنیتی عراق دانست.

«حسن سالم»، از رهبران جنبش عصائب اهل حق نیز بهترین پاسخ به این حادثه را اعدام تروریست های زندانی در زندان های عراق اعلام کرد.

کتائب حزب الله نیز مسئول این حادثه را مثلث شر امریکا اسرائیل عربستان و دنباله روهای آنها دانست.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر هم به احتمال حضور تروریست ها، اشغالگران، افراد خارجی یا فاسد در پشت پرده این حادثه اشاره کرد.

«محمد رضا آل حیدر»، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز در گفت وگویی تلویزیونی خواستار اجرای عملیات امنیتی در مناطق کمربند امنیتی بغداد شد.

از طرفی دیگر برخی صفحات در شبکه های اجتماعی نیز انفجار بغداد را به تظاهرات کنندگان عراقی ربط دادند.

روز گذشته دو انفجار پی در پی در مرکز بغداد رخ داد و وزارت کشور عراق درباره جزئیات این حادثه تروریستی گفت: انتحاری اول در نزدیکی سینما غرناطه بعد از تظاهر به بیماری و داد و فریاد و کمک خواست از مردم و تجمع شماری از شهروندان، خود را منفجر کرد، انتحاری دوم نیز بعد از رسیدن نیروهای امنیتی به مکان حادثه، دست به منفجر کردن خود زد.

داعش صبح امروز مسئولیت این انفجارها را برعهده گرفت.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا