خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

درگیری‌ها در استان الحسکه؛ آیا روابط قسد با دمشق به بن‌بست رسیده است؟

تنش بر روابط دولت سوریه با کُردها در شمال شرق سوریه حکمفرماست و روز گذشته دو طرف درگیری‌های پراکنده‌ای با یکدیگر داشتند.

میدل ایست نیوز: تنش بر روابط دولت سوریه با کُردها در شمال شرق سوریه حکمفرماست و روز گذشته دو طرف درگیری‌های پراکنده‌ای با یکدیگر داشتند که نشانگر بن‌بست در روابط به ویژه در سایه ناکامی مکرر روسیه در پر کردن شکاف میان دو طرف دارد.

شامگاه دیروز نیروهای سوری درگیری‌هایی پراکنده با نیروهای امنیت داخلی تشکیلات خودمختار کُرد موسوم به آسایش در شهر قامشلی واقع در استان الحسکه داشتند که منجر به زخمی شدن نیروهای دو طرف شد.

مرکز رسانه‌ای وابسته آسایش در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای سوری به مرکز ایست و بازرسی نیروهای ما حمله کردند که منجر به تبادل آتش میان دو طرف شد اما در ادامه نیروهای سوری با هماهنگی دفتر روابط عمومی نیروهای دموکراتیک (قسد) برای آرام‌سازی تنش در شهر قامشلی تلاش کردند و متعهد شدند که نیروهای سوری این حملات را تکرار نکنند.

نیروهای کُرد دموکراتیک سوریه بر استان دارای منابع غنی زیرزمینی الحسکه به جز بخش‌هایی از شهر القامشلی و فرودگاه این شهر که تبدیل به پایگاه نظامی روسی از سال 2019 میلادی شده است، تسلط دارند همچنین نیروهای سوری بر مناطق مرزی ترکیه بر اساس توافق مسکو آنکارا در اواخر سال 2019 میلادی مسلط هستند.

در همین رابطه، برخی منابع از رسیدن روابط میان دمشق و نیروهای قسد به بن‌بست خبر داده‌اند، امری که منجر به درخواست قسد از دمشق برای خارج شدن از استان الحسکه شده است.

اما «آزاد حسو»، پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی نزدیک به قسد در گفت‌وگو با العربی الجدید ضمن تکذیب این خبر اظهار داشت:این درخواست به معنای درخواست جدایی از سوریه است که مطرح نشده است و ما خواهان خروج نیروهای سوری نشده‌ایم زیرا ما بخشی از سوریه هستیم.

حسو افزود: نیروهای سوری بر اساس قانون اساسی از مناطق ما خارج خواهند شد، ما نیازی به توسل به زور نداریم، ما می‌توانستیم نیروهای سوری را از مناطق‌مان خارج کنیم اما ما آنها را به صورت قانونی از مناطق‌مان خارج خواهیم کرد و تشکیلات خودگردان مناطق تحت اختیارش را خود اداره خواهد کرد.

روابط دمشق و نیروهای قسد از ابتدای ماه گذشته همزمان با درخواست طرف روسی از قسد برای تحویل شهر عین عیسی رو به کاهش گذاشت، شهری که در مرکز منطقه شرق رود فرات قرار دارد و نیروهای کُرد مخالف تحویل آن به دمشق هستند و در برابر نیروهای مخالف سوری تحت حمایت ترکیه مقاومت می کنند.

روشن است که کُردهای سوری در تلاش برای بهره‌برداری از وضعیت ناتوانی دولت سوریه در راستای تثبیت و تقویت نفوذ خود در شمال شرق سوریه در سایه ناکامی مکرر روسیه در بهبود روابط دو طرف هستند.

کُردها در این مسیر بر حمایت سیاسی و نظامی پررنگ امریکا تکیه دارند که آنها را قادر به تسلط بر اغلب مناطق شرق فرات کرده است؛ مناطقی که معادل یک‌سوم مساحت سوریه است و یکی از غنی‌ترین مناطق سوریه از لحاظ منابع زیرزمینی به شمار می رود.

همچنین بخوانید:

ادلب و عین عیسی؛ دو جبهه متفاوت در سوریه با سرنوشتی به هم گره خورده

 

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا