اقتصادیخبر اول

عراق در پی واردات گاز از قطر و روسیه و قزاقستان

عراق در راستای متنوع کردن منابع تأمین انرژی برای راه اندازی نیروگاه های برق در صدد مذاکره با قطر و روسیه و قزاقستان برای خرید گاز است.

میدل ایست نیوز: در راستای متنوع کردن منابع تأمین انرژی برای راه اندازی نیروگاه های برق به خصوص در شرایطی که امریکا تحریم های سختی علیه ایران وضع کرده، عراق در صدد مذاکره با قطر و روسیه و قزاقستان برای خرید گاز است.

چند روز پیش، «احسان عبدالجبار»، وزیر نفت عراق در پاسخ به پرسشی درباره بهره برداری از گاز استخراج شده با نفت، گفت که اگر عراق همه این گاز را هم بهره برداری کند باز در تأمین گاز مورد نیاز برای راه اندازی نیروگاه های برق خودکفا نخواهد شد.

او توضیح داد که 20 هزار مگاوات برق عراق در نیروگاه هایی تولید می شود که با گاز فعالیت می کنند.

او همچنین گفت که عراق در پی خرید گاز از قطر است زیر قطر به عراق نزدیک است.

از سوی دیگر، وزارت برق عراق از تلاش وزارت نفت برای واردات گاز از قطر استقبال کرد.

«احمد العبادی»، سخنگوی وزارت برق عراق، تأکید می کند که قطعی برق در عراق به 12 ساعت در روز رسیده و می افزاید که علت این وضعیت کمبود گاز بعد از کاهش صادرات ازجانب ایران است.

او می گوید که عراق با ایران درباره واردات 50 میلیون فوت مکعب گاز در فصل زمستان توافق کرده بود اما ایران هنوز در این باره اقدامی نکرده است.

به گفته العبادی واردات گاز از قطر و سرويس دوره ای نیروگاه های برق باعث می شود که تولید برق عراق به 33 هزار مگاوات برسد و بحران برق در کشور پایان پیدا کند.

در حال حاضر، براساس آمارهای وزارت برق عراق، به علت قطع گاز بسیاری از نیروگاه ها تولید برق این کشور 11 هزار و 500 مگاوات است.

مذاکرات برای خرید برق از قطر در دولت «حیدر العبادی» آغاز شد اما این مذاکرات به علت تلاش دولت عراق برای بهره برداری از گاز استخراج شده با نفت متوقف شد. با این همه شرکت های جهانی به استخراج گاز عراق در استان های دیالی و انبار تمایلی نشان نداده اند.

«جعفر البراک»، کارشناس امور انرژی، تأکید می کند که متنوع کردن منابع انرژی بخش مهمی در امنیت انرژی در هر کشوری است به خصوص که عراق تا مدتی طولانی نیازمند واردات گاز خواهد بود.

او می گوید که گاز قطر کیفیت بیشتری در مقایسه با گاز ایران دارد، اما زیرساخت های لازم برای انتقال گاز از قطر به عراق وجود ندارد.

«کریم عفتان»، وزیر برق اسبق عراق و عضو کمیسیون انرژی مجلس عراق، تأکید می کند که سرمایه گذاری بر بهره برداری از گاز استخراج شده با نفت وکشیدن خط لوله به نیروگاه های برق برای عراق کم هزینه تر از کشیدن خط لوله گاز به کشورهای دیگر است به خصوص که گاز هدررفته در عراق بیش از آن چیزی است که از ایران وارد می شود.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا