خبر اولسیاسی

ردپای فساد در عملیات تروریستی اخیر داعش در بغداد

چهار عامل که باعث رخ دادن حادثه روز 21 ژانویه شد فساد، ضعف فعالیت اطلاعاتی، حرفه ای نبودن برخی دستگاه های امنیتی، و تداخل مسئولیت این دستگاه هاست.

میدل ایست نیوز: گروه تروریستی داعش در سال 2020 حدود 1400 عملیات تروریستی انجام داده که اکثر آنها در مناطق دورافتاده و بخش هایی بوده که در سال 2014 به چنگ داعش افتاد.

اما تحقیقات به بیرون درز کرده از حادثه انفجار انتحاری در منطقه باب الشرقی بغداد در 21 ژانویه که به شهادت 32 شهروند و زخمی شدن حدود 100 تن انجامید، نشان می دهد که تیمی درون خود بغداد این عملیات را تدارک دیده و کمربندهای انتحاری را تهیه کرده است.

آخرین عملیات تروریستی انتحاری در بغداد در تابستان 2019 بود که دو تروریست خود را در نزدیکی یک مراسم عزاداری منفجر کردند.

یک مقام آگاه امنیتی به روزنامه «المدی» چاپ بغداد گفته که چهار عامل که باعث رخ دادن حادثه روز 21 ژانویه شد فساد، ضعف فعالیت اطلاعاتی، حرفه ای نبودن برخی دستگاه های امنیتی، و تداخل مسئولیت این دستگاه هاست.

در مورد فساد، وجود شمار قابل توجهی نیروهای موهوم که از آنها به «فضایی» یاد می شود، یعنی کسانی که وجود خارجی ندارند اما در لیست های حقوق نامشان درج شده، بر هزینه های امنیتی عراق افزوده و مانع از آن شده است که این اموال صرف تقویت دستگاه امنیتی شود.

«نعیم الکعود»، نماینده استان الانبار در مجلس عراق، می گوید که برخی از چهره های داعش پس از پرداخت رشوه از زندان خارج شده اند.

دولت عراق از سال 2003 همیشه در عملیات تروریستی گروه های تروریستی یا کشورهای دیگر را در این حوادث مسئول اعلام می کرد، اما در موردی کم نظیر دولت عراق رسما اعلام کرد که این حادثه نتیجه «کوتاهی دستگاه های امنیتی» بوده است.

«بدر الزیادی»، عضو کمیسیون امنیت مجلس عراق، می گوید که تفاوت بسیاری هست میان اینکه داعش در یک نقطه دورافتاده بیابانی عملیات اجرا کند یا در مرکز بغداد و می افزاید که در حالت دوم باید موضوع را جدی گرفت.

الزیادی می افزاید که پس از این حادثه کمیسیون امنیت و دفاع مجلس 7 مقام بلندپایه امنیتی در بغداد احضار شده اند و از آنها درباره این حادثه توضیح خواسته شده است.

وی تأکید می کند این کمیسیون در حال تدوین گزارشی جامع درباره این حادثه است که در آن توضیحات این مقامات را هم درج خواهد کرد و می افزاید که این گزارش در نهایت مستقیما به نخست وزیر ارائه خواهد شد.

«محمد رضا آل حیدر»، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق، نیز در مصاحبه ای تلویزیونی با تأکید بر اینکه عوامل این حادثه هردو عراقی بوده اند علت این حادثه را «دچار شدن نیروهای امنیتی به حالت روزمرگی» دانست.

این همه در حالی است که نیروهای عراقی از آغاز سال جاری میلادی در حدود 70 عملیات نظامی بیش از 60 تروریست داعش از جمله 40 مقام بلندپایه آن را کشته اند.

یک مقام امنیتی تأکید می کند که نیروهای ارتش و الحشد الشعبی فرمان های قاطعی دریافت کرده اند که مطلقا شب ها عملیاتی امجام ندهند و این باعث شده که تروریست های داعش از پوشش شب برای جنایات خود استفاده کنند.

او می افزاید که نیروهای امنیتی عراق امکانات لازم برای اجرای عملیات هجومی شبانه را ندارند.

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا