خبر اولسیاسی

ایتالیا فروش موشک به عربستان و امارات را متوقف کرد

وزیر امور خارجه ایتالیا تاکید کرد رُم فروش موشک به عربستان و امارات را متوقف کرده است.

میدل ایست نیوز: «لویجی دی مایو»، وزیر امور خارجه ایتالیا تاکید کرد رُم فروش موشک به عربستان و امارات را متوقف کرده است.

وزیر امور خارجه ایتالیا در بیانیه‌ای افزود: ما این اقدام را ضروری و پیام صلح روشنی از سوی ایتالیا می دانیم، احترام به حقوق بشر برای ما تعهدی جدایی ناپذیر است.

دی مایو با بیان اینکه دولت ایتالیا مجوزهای صادرات موشک و بمب‌های جنگنده‌ها به عربستان و امارات را لغو کرده است، گفت: فعالیت دولت ما الهام‌گرفته شده از ارزش‌ها و اصول اساسی است.

در همین رابطه، شبکه صلح و خلع سلاح ایتالیا اعلام کرد که این تصمیم رم می‌تواند در روند فروش حدود ۱۲۷۰۰ موشک به عربستان مانع ایجاد کند.

شبکه مذکور تصریح کرد این روند فروش سلاح که متوقف شده است، بخشی از قرارداد کلی برای فروش ۲۰ هزار موشک است که ارزش آنها بیش از ۴۰۰ میلیون یورو (۴۸۵ میلیون دلار) ارزیابی می‌شود و در سال ۲۰۱۶ با آن موافقت شد.

منابع خبری امریکایی پیشتر از «تعلیق موقت» همه قراردادهای فروش سلاح به عربستان و امارات توسط «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا، خبر دادند.

نشریه «وال استریت جورنال» و خبرگزاری های «رویترز» و «بلومبرگ» در گزارش‌های جداگانه به نقل از منابع آگاه در دولت امریکا خبر دادند که این محدودیت شامل همه انواع سلاح ازجمله قرارداد فروش جنگنده‌های F-35 به امارات متحده عربی می‌شود.

وزارت خارجه امریکا اما این اقدام را «یک اقدام معمول اداری» خواند و افزود که معمولا با بر سر کار آمدن دولت جدید در امریکا قراردادهای تسلیحاتی دولت قبل دوباره بررسی می‌شود.

وزارت خارجه امریکا اعلام کرده که «انتقال و فروش تسلیحات دفاعی امریکا به کشورهای دیگر» را «تا زمان بررسی مجدد آنها» متوقف کرده است.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا