خبر اولسیاسی

تلاش ها برای نزدیک شدن ترکیه به اسرائیل موفقیت آمیز خواهد بود؟

یک روزنامه اسرائیلی می گوید این کشور اکنون روابط مستحکمی با کشورهای شرق مدیترانه و برخی از کشورهای عربی دارد و دیگر ترکیه را به عنوان شریکی ضروری برای خود نمی بیند.

میدل ایست نیوز: پس از سال ها سردی روابط و اظهارات و اقدامات نیمه خصمانه ترکیه علیه اسرائیل، به نظر می رسد ترکیه قصد دارد روابط خود با اسرائیل را به سمت دوستی سوق دهد اما این امر آسان نخواهد بود.

به گزارش روزنامه «The Times of Israel» (تایمز آف اسرائیل)، برخلاف سال 2016 که آخرین سال روابط خوب بین ترکیه و اسرائیل بود، اسرائیل اکنون روابط مستحکمی با کشورهای شرق دریای مدیترانه دارد علاوه بر اینکه با چند کشور عربی هم توافقنامه عادی سازی روابط امضا کرده است؛ توافقنامه هایی که رسانه های ترکیه در آن زمان، به آن حمله کردند.

پس از اظهارات تنش زای ترکیه در قبال اسرائیل و کمک به حماس و دیدار با مقامات آن، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه گفت که تمایل داریم روابط با اسرائیل به سطح بهتری برسد.

به نوشته این روزنامه گشوده شدن صفحه ای جدید در روابط بین اسرائیل و ترکیه می تواند به ترکیه در بازگشت به دوستی با غرب، پس از تنش با اتحادیه اروپا و اختلافات با امریکا بر سر روابط با روسیه کمک کند.

تایمز آف اسرائیل عنوان کرد که اکنون جایگاه اسرائیل در منطقه تغییر کرده است و این امر منجر به افزایش قیمت دوستی ترکیه با اسرائیل شده است.

به گفته «سیلین ناسی»، پژوهشگر ترکیه در روابط بین المللی، آنچه که ترکیه هنوز آن را متوجه نشده، این است که دیگر شریکی ضروری برای اسرائیل محسوب نمی شود.

در ماه مه سال گذشته یک هواپیمای از شرکت هواپیمایی العال اسرائیل پس از ده سال در ترکیه به زمین نشست و گزارشاتی منتشر شد مبنی براینکه ترکیه سفیر خود را به تل آویو باز خواهد گرداند.

اظهارات اردوغان در قبال اسرائیل متناقض بود به گونه ای که رئیس جمهوری اسرائیل را متهم به قتل کرده و پیوسته از محاصره غزه انتقاد می کرد؛ مسائلی که در نهایت منجر به بحران بین تل آویو و آنکارا در سال 2018 شد؛ اما از طرفی دیگر لحن رئیس جمهوری ترکیه در قبال اسرائیل نرم تر شد به گونه ای که در دسامبر 2020 گفت که روابط دستگاه های اطلاعاتی بین دو طرف هرگز متوقف نشده است.

روزنامه تایمز آف اسرائیل نوشت که خصومت شخصی بین اردوغان و بایدن، دشمنی با اردوغان در کنگره امریکا و قرار داد سامانه های پدافندی اس 400 روسیه، همه باعث شد تا ترکیه تلاش کند از طریق بهبود روابط خود با اسرائیل به غرب نزدیک شود.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد پس از عادی سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی، ترکیه برای تجدید دوستی خود با اسرائیل تلاش می کند اما اسرائیل عجله ای برای آشتی با ترکیه ندارد.

ترکیه در سال 2018 سفیر اسرائیل در آنکارا در پی اعتراض به شهادت ده ها فلسطینی در درگیری ارتش اسرائیل با آنها در نواز غزه اخراج کرد و سرکنسولگر خود در قدس را نیز پیش از آن در سال 2016 فراخوانده بود.

ترکیه به صورت کامل روابط خود با اسرائیل را قطع نکرد اما رئیس جمهوری آن در مناسبات مختلف، انتقادات تندی از اسرائیل می کرد.

همچنین بخوانید

موانع پیش روی بهبود روابط بین ترکیه و اسرائیل

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا