خبر اولسیاسی

تحرکات تازه در رکود سیاسی لبنان؛ مکالمه تلفنی طولانی سیدحسن نصرالله با «جبران باسیل» برای تشکیل دولت

در نتیجه حوادث «مشکوک» طرابلس یا تماس های جاری میان فرانسه و ایالات متحده، برخی نیروهای سیاسی لبنان در پی شکستن یخ روابط میان رئیس جمهور و نخست وزیر برآمده اند.

میدل ایست نیوز: روزنامه «الاخبار» چاپ بیروت، خبر داد که تحرکاتی در آب های راکد سیاست و روند تشکیل دولت لبنان در حال انجام است.

این روزنامه که نزدیک به حزب الله لبنان دانسته می شود در گزارشی تأکید کرده که یا در نتیجه حوادث «مشکوک» طرابلس یا تماس های جاری میان فرانسه و ایالات متحده درباره لبنان، برخی نیروهای سیاسی لبنان در پی شکستن یخ روابط میان رئیس جمهور و نخست وزیر برآمده اند.

حزب الله لبنان شاخص ترین نیرویی است که این تحرکات را آغاز کرده و درصدد کاهش تنش میان رئیس جمهور و نخست وزیر و همچنین ایجاد راه حلی برای معضل تشکیل دولت در لبنان برآمده چون چنین برآورد کرده که تلاش هایی در جریان است تا لبنان را تحت فشارهای بیشتر قرار دهند و به آشوب سیاسی و امنیتی در آن دامن زنند.

«سعد الحریری» تأکید کرده که در پی موضع گیری اخیر رئیس جمهور، حاضر به آغاز دوباره هیچ مذاکره ای با میشل عون نیست و دیگر حاضر نیست «اهانت های پی در پی» را تحمل کند، چه در آنچه در فایل صوتی اظهارات عون آمده و چه در نامه نگاری آنها با هم رخ داده است.

از سوی دیگر به نظر می آید «میشل عون» و در پس وی «جبران باسیل» درصدد هیچ گونه کوتاه آمدنی نیستند.

این نشریه تأکید کرده که «سید حسن نصرالله»، دبیر کل حزب الله لبنان، در تماس تلفنی طولانی با «میشل عون» موضوع تشکیل دولت و تضمین های لازم درباره سازوکار تصمیم گیری در دولت را با وی بررسی کرده است.

براساس این گزارش، میشل عون خواستار افزایش شمار وزرا به 20 وزیر شده تا بتواند یک ـ سوم اکثریت را به دست داشته باشد و هر وقت بخواهد دولت را از رسمیت بیندازد، در برابر حزب الله تأکید کرده که حاضر است با حفظ 18 وزیر، این دغدغه رئیس جمهور لبنان را برطرف کند.

اما از طرف دیگر، در عرصه خارجی، فرانسه به برخی نیروهای لبنانی پیغام داده که تماس تلفنی رؤسای جمهوری فرانسه و امریکا مهلت پیش روی لبنان را تمدید کرده اما این مهلت نباید بدون نتیجه به پایان برسد که در این صورت امریکا بار دیگر از موضع فشار با لبنان برخورد خواهد کرد و اتحادیه اروپا و فرانسه هم کاری در این باره نخواهند کرد.

دولت پیشبرد امور و شماری از چهره های سیاسی دیگری پیام های روشنی دریافت کرده اند که اگر لبنان متعهد به اجرای فوری تعهدات مشخصی نشود از کمک های عربی یا غربی یا هر نوع کمک دیگری هیچ خبری نخواهد بود.

تعهداتی که از لبنان خواسته شده شامل تشکیل دولت مأموریت براساس طرح رئیس جمهور فرانسه و تصویب لایحه حسابرسی دقیق از همه وزارتخانه ها و بانک ها و صندوق های مالی و اجرای توصیه های صندوق بین المللی پول و کاهش هزینه های دولت و آزاد کردن قیمت ارز و اجرای طرح بازسازی ساختار بانکی کشور می شود.

منبع
الاخبار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا