خبر اولسیاسی

«نبیه بری» هم رئیس جمهور را مسئول معضل تشکیل دولت دانست

رئیس مجلس لبنان سکوت خود را درباره معضل تشکیل دولت در لبنان شکست و تلویحا مسئولیت را متوجه ریاست جمهوری دانست که بر به اختیار گرفتن یک سوم کابینه پافشاری می کند.

میدل ایست نیوز: «نبیه بری»، رئیس مجلس لبنان، سکوت خود را درباره معضل تشکیل دولت در لبنان شکست و تلویحا مسئولیت را متوجه ریاست جمهوری دانست که بر به اختیار گرفتن یک سوم کابینه پافشاری می کند.

او روز دوشنبه (1 فوریه) در بیانیه ای تأکید کرد که آنچه مانع از تشکیل دولت شده نه خارجی که کاملا داخلی است.

بری افزود که توافق شده بود که دولت از چهره های متخصص تشکیل شود و هر حزب وزیری متخصص در موضوع وزارت را معرفی کند به نحوی که فرد معرفی شده نه با گروه سیاسی ای باشد نه ضد گروه سیاسی و بدین ترتیب دولت تشکیل شود که تابع هیچ چیزی جز منافع لبنان نباشد.

او گفت که هیچ گروهی حق تلاش برای دستیابی به یک سوم کابینه را ندارد و اگر چنین شود تخصص و شراکت سیاسی و دولتی مورد اعتماد داخل و خارجی معنا نخواهد داشت و همه نیروها با همین تصور چهره های خود را معرفی کرده اند.

رئیس مجلس لبنان افزود که مایه تأسف است که موضوع یک سوم کابینه به معضل تبدیل شده و نوشت: «آیا قرار نیست سر عقل بیاییم؟ آیا قرار است در گورستان های تاریخ سراغ میهنمان را بگیریم؟».

او تأکید کرد که با وجود همه این مسائل ناامید نخواهد شد و تلاش خواهد کرد.

این بیانیه واکنش دفتر ریاست جمهوری لبنان را در پی داشت که در آن این مدعا را «تبلیغات سیاسی و رسانه ای» خواند و افزود که ریس جمهور هرگز خواستار به دست گرفتن یک سوم کابینه نشده و فقط بر حق خود در انتخاب وزرایی پافشاری می کند که ضامن شراکت ملی و منافع کشور باشند.

براساس قانون لبنان جلسات هیئت دولت باید با حداقل دو سوم اعضا برگزار شود و در نتیجه هر حزبی که یک سوم کابینه را به خود اختصاص دهد می تواند مانع از تشکیل جلسات هیئت دولت شود.

اول بار در سال 2008 و در دولت دوم «فؤاد سنیوره» حزب الله لبنان از این امکان استفاده کرد و مانع از تشکیل جلسات دولت شد.

روز گذشته روزنامه «الاخبار» لبنان در گزارشی تأکید کرد که در نتیجه حوادث «مشکوک» طرابلس یا تماس های جاری میان فرانسه و ایالات متحده درباره لبنان، برخی نیروهای سیاسی لبنان در پی شکستن یخ روابط میان رئیس جمهور و نخست وزیر برآمده اند.

حزب الله لبنان شاخص ترین نیرویی است که این تحرکات را آغاز کرده و درصدد کاهش تنش میان رئیس جمهور و نخست وزیر و همچنین ایجاد راه حلی برای معضل تشکیل دولت در لبنان برآمده چون چنین برآورد کرده که تلاش هایی در جریان است تا لبنان را تحت فشارهای بیشتر قرار دهند و به آشوب سیاسی و امنیتی در آن دامن زنند.

این نشریه تأکید کرده که «سید حسن نصرالله»، دبیر کل حزب الله لبنان، در تماس تلفنی طولانی با «جبران باسیل»، رئیس حزب آزاد مدنی و داماد رئیس جمهور لبنان، موضوع تشکیل دولت و تضمین های لازم درباره سازوکار تصمیم گیری در دولت را با وی بررسی کرده است.

براساس این گزارش، باسیل خواستار افزایش شمار وزرا به 20 وزیر شده تا بتواند یک ـ سوم اکثریت را به دست داشته باشد و هر وقت بخواهد دولت را از رسمیت بیندازد، در برابر حزب الله تأکید کرده که حاضر است با حفظ 18 وزیر، این دغدغه را برطرف کند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا