خبر اولسیاسی

دیوان کیفری لاهه خود را برای بررسی اتهامات جنایت جنگی در فلسطین صاحب صلاحیت دانست

دیوان کیفری بین المللی در لاهه اعلام کرد که صلاحیت لازم برای بررسی اتهامات جنایت جنگی در اراضی فلسطینی را دارد.

میدل ایست نیوز: دیوان کیفری بین المللی در لاهه اعلام کرد که صلاحیت لازم برای بررسی اتهامات جنایت جنگی در اراضی فلسطینی را دارد.

این دیوان در بیانیه ای رسمی تأکید کرد که بررسی های حقوقی قاضیان این دادگاه نشان می دهد که بررسی جرایم جنگی احتمالی در اراضی فلسطینی با آیین نامه ها و اسناد تأسیس این دادگاه سازگار است و براساس این اسناد فعالیت این دادگاه محدود به کشورها و مرزهای آنها نیست.

در پی صدور حکم دادستان دیوان کیفری صلاحیت تحقیق درباره ارتکاب جنایات جنگی توسط اسرائیل در اراضی فلسطینی را پیدا می کند.

تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن استقبال از این حکم آن را پیروزی تازه ای برای ملت فلسطین دربرابر اقدامات خصمانه اسرائیل دانست.

پیش تر در ماه دسامبر 2019 یک دادستان دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد که قصد دارد تحقیق کاملی را در‌باره وقوع «جنایات جنگی» احتمالی در اراضی فلسطینی کلید بزند.

«فاتو بنسودا»، دادستان دیوان کیفری بین المللیبا انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «من در خصوص وجود یک مبنای منطقی که گشایش تحقیق در باره وضعیت موجود در فلسطین را توجیه می‌کند کاملا متقاعد شده‌‌ام.»

بنسودا در ادامه تصریح کرد: «این مبنای منطقی همچنین به ما می‌گوید که جنایات جنگی هم اکنون در کرانه باختری رود اردن به خصوص در بیت المقدس شرقی و نوار غزه در حال روی دادن است.»

این دادستان دیوان کیفری بین المللی همچنین تاکید کرد که پیش از گشایش تحقیق از دیوان لاهه می خواهد که در‌باره چگونگی صلاحیت سرزمینی دیوان در باره این پرونده اعلام موضع کند.

اعلام این موضع از سوی دادستان دیوان کیفری بین المللی نشان می‌دهد که تحقیق کاملی قرار است در خصوص شرایط بحرانی این روزهای اراضی فلسطینی انجام شود و یا حتی مقدمات انجام آن تاکنون فراهم شده است. این تحقیق می تواند در نهایت اتهام‌هایی را متوجه اسرائیلی‌ها و فلسطینیان بکند.

به گفته این دادستان دیوان کیفری بین المللی «لازم است که قضات دیوان پیش از آنکه من تحقیق در باره این پرونده را آغاز کنم از جنبه های صلاحیتی اعلام نظر کنند.»

گفتنی است که اسرائیل عضو دیوان کیفری بین المللی نیست. این دادگاه بین المللی سال 2002 برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی و جنایت ناشی از تجاوز در سراسر جهان تاسیس شد.

دادستان کل اسرائیل با انتشار یک متن حقوقی 34 صفحه‌ای تاکید کرده است که دیوان کیفری بین‌المللی هیچگونه صلاحیتی برای گشایش تحقیق یاد شده ندارد.

فاتو بنسودا پیش از این در راستای مناقشات و درگیری‌های سال 2014 در غزه، ‌ژانویه 2015 تحقیقات اولیه‌ای را در‌باره جنایات جنگی و جنایت بر ضد بشریت در اسرائیل و اراضی فلسطینی آغاز کرده بود.

منبع
Swissinfo

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا