خبر اولسیاسی

5 موضوع مهم درباره گفت وگوی ملی فلسطین در قاهره

گفت وگوی ملی فلسطین با حضور گروه های فلسطینی امروز و فردا در قاهره برگزار می شود.

میدل ایست نیوز: گفت وگوی ملی میان گروه های فلسطینی امروز دوشنبه با هدف گفت وگوی جامع و فراگیر در قاهره آغاز می شود؛ گفت وگویی که انتظار می رود در نهایت منجر به توافقی بر سر فرآیند برگزاری انتخابات عمومی در فلسطین و کاهش موانع پیش روی آن شود؛ انتخاباتی که قرار است در 22 مه 2021 برگزار شود.

مصر از همه گروه های فلسطینی و برخی از افراد مستقل در کرانه باختری و نوار غزه دعوت کرد تا در این گفت وگوی ملی حضور داشته باشند؛ گفت وگویی که امروز و فردا(سه شنبه) در قاهره و به صورت محرمانه برگزار می شود.

پایگاه خبری «العربی الجدید» در این مطلب به پاسخ به 5 سوال مهم درباره این گفت وگو می پردازد.

چه گروه های فلسطینی به این گفت وگو دعوت شده اند؟

14 گروه و جنبش فلسطینی وابسته به سازمان آزادی بخش فلسطین به این گفت وگو دعوت شده اند علاوه بر اینکه افراد مستقلی از جمله هانی المصری، منیب المصری، ولید الاحمد از کرانه باختری و شرحبیل الزعیم از نوار غزه نیز در این گفت وگو حضور خواهند داشت.

گروه های فلسطینی حاضر در این گفت وگو عبارت است از: جنبش فتح، جبهه ملی آزادی فلسطین، جبهه دموکراتیک آزادی فلسطین، طلایه داران ملی حزب آزادی، حزب ملت فلسطین، اتحادیه دموکراتیک فلسطین، جبهه مبارزه ملی، جبهه فلسطینی آزادی، جبهه عربی آزادی، جبهه عربی فلسطین، جبهه ملی آزادی فلسطین (رهبری کل)، طرح ملی فلسطین و جنبش حماس و جهاد اسلامی.

محور گفت وگوها چیست؟

گفت وگوها درباره مسائل مورد اختلاف بین دو طرف درگیری یعنی جنبش فتح و حماس خواهد بود و توافق بین این دو به معنای حل مسائل مورد اختلاف خواهد بود.

از بارز ترین مسائل مورد اختلاف بین دو طرف می توان به دادگاه قانون اساسی، دادگاه انتخابات و دادگاه اداری اشاره کرد.

چرا قاهره؟

قاهره با توجه به موقعیت جغرافیای خود نسبت به نوار غزه و ثقل سیاسی خود، پرونده های آشتی و پایان اختلافات بین فتح و حماس و همچنین آتش بس میان گروه های مقاومت و اسرائیل را مختص خود می داند و همه این پرونده ها را به سرویس اطلاعات مصر واگذار کرده است.

یک گفته معروفی در پشت پرده رهبری فلسطین است که می گوید: اگر قاهره عصبانی شود، غزه خفه خواهد شد.

گفتنی است مصر از اینکه برخی از کشورها از جمله قطر و ترکیه در پرونده هایی که مختص به خود می داند، ورود کنند، نگران است.

قاهره چند بار میزبان گفت وگوها و توافقات فلسطین بوده است؟

ده ها بار دیدارها بین گروه های فلسطینی با میانجیگری مصر انجام شده است که از بارزترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اعلامیه قاهره در سال 2005 که دیدار بین گروه های فلسطینی با هدف ایجاد اصلاحات در سازمان آزادی بخش فلسطین برگزار شد.

مقاله مصر در سپتامبر 2009.

سند سپتامبر 2010 در مورد برگزاری انتخابات عمومی در نوار غزه و کرانه باختری و اصلاحات در دستگاه های امنیتی.

توافقنامه قاهره 2011.

توافقنامه قاهره در مه 2012.

توافق 14 آگوست 2014، ابتکار مصر برای ایجاد آرامش و آتش بس بین اسرائیل و جناح های مقاومت در نوار غزه، در جریان جنگ اسرائیل در نوار غزه.

در تاریخ 25 سپتامبر 2014، توافق جامع پایان دادن به اختلافات موجود بین فتح و حماس، از جمله ورود دولت وفاق ملی به نوار غزه و به عهده گرفتن مسئولیت اداره آن.

توافقنامه قاهره 2017.

در تاریخ 12 اکتبر 2017، فتح و حماس به توافقی در قاهره رسیدند که بر اساس آن توافق نامه، دولت وفاق ملی به ریاست رامی حمدالله را قادر می سازد همه مسئولیت ها را در نوار غزه به عهده بگیرد و گارد ریاست جمهوری نیز بر گذرگاه ها و گذرگاه مرزی رفح با مصر نظارت داشته باشد.

در 22 نوامبر 2017، جناح های فلسطینی، از جمله حماس و فتح ، پس از گفتگوها در قاهره در بیانیه مشترکی اعلام کردند که توافق کرده اند تا انتخابات عمومی را تا پایان سال 2018 برگزار کنند.

آیا گروه های فلسطینی این بار توافق خواهند کرد؟

توافقات از طریق گفتگوی جمعی نیست، بلکه در جلسات جانبی بین فتح و حماس صورت می گیرد، همانطور که در ماه های گذشته چندین بار از طریق جلسات و ارتباطات بین «جبرئیل راجوب»، دبیر کمیته مرکزی فتح، «صالح العاروری»، معاون دفتر سیاسی جنبش حماس و بین دو طرف و اطلاعات مصر صورت گرفته است.

قاهره میزبان گفت وگوی ملی فلسطین با حضور همه گروه های فلسطینی خواهد بود تا همه طرف ها به توافقی بر سر پرونده انتخابات و از میان برداشتن موانع در مسیر برگزاری آن دست یابند.

قرار است انتخابات فلسطین در 3 مرحله برگزار شود؛ انتخابات پارلمانی در 22 مه، ریاست دولت فلسطین در 31 ژوئیه و انتخابات شورای ملی در 31 اوت برگزار می شود.

گفتنی است جنبش های حماس و فتح از گروه های اساسی فلسطین بوده و طی چندین سال ها با هم اختلاف دارند. نوار غزه در کنترل حماس و کرانه باختری در کنترل سازمان آزادی‌بخش فلسطین است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا