خبر اولسرخط خبرها

محوریت مسئله فلسطین در بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب

در بیانیه اختتامیه این نشست تأکید شده که کشورهای عربی به راه حل دو کشوری پایبندند.

میدل ایست نیوز: وزرای خارجه کشورهای عربی در نشست فوق العاده اتحادیه عرب بر پایبندی کامل خود به حمایت از حقوق ملت فلسطین و در رأس آنها حق تعیین سرنوشت و برپایی کشور مستقل فلسطین در مرزهای 4 ژوئن 1967 با پایتختی قدس شرقی تأکید کردند.

در بیانیه اختتامیه این نشست که به پیشنهاد اردن و مصر در مقر دائم این اتحادیه در قاهره برگزار شد تأکید شده که کشورهای عربی به راه حل دو کشوری که در آن کشور مستقل فلسطین با حاکمیت و استقلال کامل براساس قوانین بین المللی و طرح صلح عربی و اصل صلح دربرابر زمین تشکیل شود پایبندند و آن را موجب تحقق صلح دائم و عادلانه در خاورمیانه می دانند و از اسرائیل می خواهند که با ازسرگیری فوری مذاکرات صلح به طرح صلح عربی پاسخ مثبت دهد.

در این بیانیه همچنین بر اهمیت نقش اردن در حفاظت از اماکن مقدس اسلامی و مسیحی در بیت المقدس و حفظ هویت عربی  اسلامی و مسیحی آن و حفاظت از وضعیت تاریخی فعلی آنها تأکید کرده و افزوده اند که اردن تنها کشوری است که اجازه اداره همه مسائل مربوط به این مقدسات را دارد.

این بیانیه همچنین نسبت به همه اقدامات یکجانبه اسرائیل در دست درازی به حقوق ملت فلسطین که موجب تضعیف راه حل دو کشوری است ابراز مخالفت شده و از اسرائیل خواسته شده که فورا به همه برنامه های شهرک سازی خود پایان دهد و  سیاست تحمیل امر واقع را  متوقف کند.

آنان از تلاش های کشورهای جهان و منطقه برای پیشبرد روند مذاکرات صلح استقبال و آن را یک گزینه راهبردی برای جهان عرب دانسته و خواستار اقدامات عملی برای مذاکرات معنادار برای رسیدن به راه حل نهایی شده اند.

در این بیانیه همچنین از تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطینی برای اجرای انتخابات و تحقق آشتی داخلی استقبال شده است.

در حاشیه این نشست، وزرای خارجه عراق و مصر و اردن در نشستی سه جانبه بر اهمیت رسیدن به راه حل سیاسی برای نزاع های سوریه و یمن و لیبی و لزوم توقف همه دخالت های خارجی در امور داخلی این کشورها و بر تقویت همکاری های مشترک در عرصه مبارزه با تروریسم و حفاظت از امنیت و ثبات منطقه تأکید کردند.

در این نشست سه جانبه از پیشرفت های به دست آمده در نشست های سران سه کشور ابراز رضایت شده و ادامه همکاری ها و هماهنگی ها برای اجرای پروژه های راهبردی بررسی شده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا