اقتصادیخبر اولسیاسی

«مسرور بارزانی»: با پرداخت همه درآمدهای نفتی به بغداد موافقت نمی‌کنیم

نخست‌وزیر اقلیم کردستان تاکید کرد مشکل بودجه فدرال با بغداد نه فقط ابعاد مالی بلکه بیشتر دارای ابعاد سیاسی است.

میدل ایست نیوز: «مسرور بارزانی»، نخست‌وزیر اقلیم کردستان تاکید کرد مشکل بودجه فدرال با بغداد نه فقط ابعاد مالی بلکه بیشتر دارای ابعاد سیاسی است.

بارزانی در کنفرانسی مطبوعاتی با اشاره به اینکه فراکسیون‌های کُردی باید موضعی واحد در مذاکرات‌مان با بغداد درباره بودجه داشته باشند، اظهار داشت: ما تاکید می‌کنیم که بغداد به ارسال مطالبات مالی اقلیم متعهد نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه تحویل همه درآمدهای نفتی اقلیم به دولت فدرال مغایر با قانون اساسی است، اظهار داشت: مشکل ما با دولت فدرال فقط بودجه نیست بلکه ماده 140 قانون اساسی (مناطق مورد مناقشه) و پرونده نیروهای پیشمرگه هم از جمله موارد احتلافی است.

بارزانی گفت درخواست‌ها از اقلیم کردستان برای ارسال همه درآمدهای نفتی و غیر نفتی مغایر با قانون اساسی است وما آن را قبول نخواهیم کرد.

نخست‌وزیر اقلیم کردستان افزود: مذاکرات درباره بودجه از سه محور تشکیل می‌شود؛ نفت اقلیم، درآمدهای دیگر و مبالغ ارسالی بغداد، ما به صورت جدی برای افزایش این درآمدهای تلاش می‌کنیم اما مواردی وجود دارد که به تحولات جهانی و بهای نفت ارتباط دارد.

وی گفت: ما به تحویل نفت و تعهدات مالی فدرال پایبند هستیم اما همه باید به حقوق تضمین شده در بندهای قانون اساسی متعهد باشند، ما بر همین اساس مذاکره می کنیم.

نخست‌وزیر اقلیم کردستان ادامه داد: ما به مذاکرات خود با بغداد ادامه خواهیم داد و عدم دستیابی به توفق به ضرر همه عراق خواهد بود.

بارزانی در پایان اظهار داشت: ما به نتایج مذاکرات بسیار خوش‌بین هستیم و دلیل این امر، ارسال چندین باره هیات مذاکره کننده به بغداد است اما همه باید به خاطر داشته باشند ما منافع اقلیم را قربانی نخواهیم کرد.

 

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا