خبر اولسیاسی

آیا دولت جدید امریکا سیاست تازه ای را در قبال سوریه پیش خواهد گرفت؟

به نظر می آید که دولت جدید امریکا چندان شتابی برای پرداختن به وضعیت سوریه و تجدید نظر در این پرونده ندارد.

میدل ایست نیوز: به نظر می آید که دولت جدید امریکا چندان شتابی برای پرداختن به وضعیت سوریه و تجدید نظر در این پرونده ندارد و جای این پرسش مطرح است که آیا سوریه هیچ اولویتی برای امریکا دارد؟

«ویلیام روباک»، مقام ارشد در وزارت خارجه امریکا، در مصاحبه با «الشرق الاوسط» درباره رویکرد دولت بایدن در قبال سوریه و اینکه آیا خارج ماندن برخی مناطق از سلطه حکومت مرکزی سوریه به نفع امریکاست یا نه توضیحاتی داد.

روباک که پیش از این معاون «برت مک گورک» بوده که اخیرا به مقام مدیر خاورمیانه در شورای امنیت ملی امریکا منصوب شده، در مقایسه با دو مقام سابق در این منصب، یعنی جیمز جفری و جوئل روبرن، نگاهی متفاوت دارد.

او که آشنایی نزدیکی با شرایط سوریه و نقش ائتلاف بین المللی و نیروهای دموکراتیک سوریه دارد و در برپایی مذاکرات میان کردها نقش اساسی داشته تأکید می کند که وضعیت مناطق کردنشین سوریه با اقلیم کردستان عراق متفاوت است: «ما به روشنی توضیح داده ایم که در پی تشکیل دولت کردی در سوریه نیستیم و کمک به برپایی آن را اقدامی سازنده نمی دانیم، ما در این منطقه در حال جنگ با داعش هستیم و نیروهای کرد نقش مهمی در این باره دارند».

روباک تأکید می کند که امریکا 5 برای خود در سوریه تعریف کرده که شامل شکست داعش، جلوگیری از بازگشت آن، حمایت از تلاش سازمان ملل برای اجرای قطع نامه 2254 شورای امنیت، اخراج ایران از سوریه، از میان بردن سلاح های کشتار جمعی در سوریه، رسیدگی به وضعیت انسانی در این کشور می شود.

او می افزاید که شمار محدود نیروهای امریکایی در سوریه از ابزارهای امریکا برای رسیدن به این اهداف است و تأکید می کند که امریکا همچنین می کوشد مانع از بهبود روابط اعراب و اروپا با دمشق و جلوگیری از آغاز پروژه بازسازی سوریه پیش از تحقق این اهداف شود.

این مقام امریکایی تأکید می کند که دولت بایدن عجله چندانی برای ایجاد تغییر در وضعیت کنونی سوریه ندارد و احتمالا اوضاع به همین شکل خواهد ماند و فقط شاهد تغییراتی جزئی در سیاست امریکا در قبال سوریه خواهیم بود.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا