خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

«سرپرستی یا نظارت؟»/ واکنش کمیساریای انتخابات عراق به نقش سازمان ملل در انتخابات آتی

کمیساریای عالی انتخابات عراق به بحث و جدل‌ها درباره نقش سازمان ملل در انتخابات آتی واکنش نشان داد.

میدل ایست نیوز:کمیساریای عالی انتخابات عراق به بحث و جدل‌ها درباره نقش سازمان ملل در انتخابات آی واکنش نشان داد.

«جمانه الغلای»،سخنگوی کمیساریای عالی انتخابات عراق در گفت‌وگو با الفرات تصریح کرد: با استناد به قانون شماره 31 فصل سوم ماده دهمِ کمیساریای انتخابات، این نهاد می‌تواند برای «نظارت و رصد» از ناظران بین المللی استفاده کند.

وی افزود: کمیساریای انتخابات 71 دعوتنامه به سفارتخانه‌های عربی و خارجی و سازمان‌های بین‌المللی برای نظارت و رصد موارد مثبت و منفی فرایند انتخابات و ارائه گزارش به نهادهای فرادستی‌شان ارسال کرده است

الغلای تاکید کرد: کمیساریای عالی انتخابات عراق نهادی مستقل و بی طرف است که از وجهه مدیریتی و مالی مستقلی برخوردار بوده و تحت نظارت پارلمان قرار دارد و هیچ نهاد خارجی حق مداخله در امور آن را ندارد و تنها رئیس و اعضای این کمیساری فعالیت‌های آن را پیش می برند.

وی همچنین از صدور مجوز حضور 236 حزب و ثبت‌نام 29 ائتلاف برای حضور در انتخابات آتی خبر داد.

عبدالحسین الهنداوی، مشاور انتخاباتی نخست وزیر عراق پیش از این تصریح کرده بود: نامه‌ای که وزیر امور خارجه در اواسط ماه ژانویه گذشته به سازمان ملل ارسال کرد بر موضوع بسیار مهمی صحه گذاشت که نظارت بین‌المللی بر انتخابات است، وی به هیچ عنوان از سرپرستی یا مدیریت سازمان ملل یا هر چیز دیگری سخن نگفت.

مشاور انتخاباتی الکاظمی در ادامه هرگونه نقش مدیریتی یا مداخله سازمان ملل در فرایند انتخاباتی عراق را رد کرد.

الهنداوی تاکید کرد: کادری عراقی از کمیساریای انتخابات بر روند انتخابات زودهنگام نظارت خواهند کرد و قانون مربوطه توسط پارلمان به تصویب رسیده است و هیچگونه مداخله خارجی وجود ندارد بلکه تنها نظارت بین‌المللی در کار خواهد بود.

منبع
الفرات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا