اقتصادیسرخط خبرها

مشاور اقتصادی نخست وزیر عراق: با تصویب بودجه اجرای توافق نامه راهبردی با چین آغاز می شود

مشاور اقتصادی نخست وزیر عراق، تأکید کرد که حدود 2 میلیارد دلار در صندوق مشترک عراق و چین برای اجرای توافق نامه دو کشور ذخیره شده است.

میدل ایست نیوز: «مظهر محمد صالح»، مشاور اقتصادی نخست وزیر عراق، تأکید کرد که حدود 2 میلیارد دلار در صندوق مشترک عراق و چین برای اجرای توافق نامه دو کشور ذخیره شده است.

او در گفت وگو با خبرگزاری رسمی عراق گفت که توافق راهبردی چین و عراق همچنان به قوت خود باقی است و برای آغاز اجرای عملی آن باید قانون بودجه عراق در سال 2021 تصویب شود.

مشاور اقتصادی نخست وزیر عراق گفت که این توافق به مدت 20 سال اعتبار دارد و در بودجه عمومی کشور مبالغی برای آن اختصاص داده شده است.

وی افزود که در اولین قدم از اجرای این توافق قرار است چین 2 هزار مدرسه در سرتاسر عراق بسازد.

مظهر محمد صالح گفت که با تصویب بودجه 2021 توسط مجلس آغاز اجرای این توافق نامه نیز اعلام خواهد شد.

وی افزود که اموال عراق در حساب مشترک دو کشور از زمان تشکیل ان در نیمه اکتبر 2019 به حدود 2 میلیارد دلار رسیده است.

پیش از این در سفر نخست وزیر سابق عراق به چین، دو کشور در توافقی که بحث های بسیاری برانگیخت توافق کردند که صندوقی مشترک در چین ایجاد شود که بخشی از درآمدهای درآمدهای حاصل از فروش نفت عراق به چین در آن اندوخته شود و اموال این صندوق صرف اجرای پروژه های عظیم عمرانی در بخش های گوناگون در عراق شود.

هفته گذشته سفیر چین در عراق حجم مبادلات مالی عراق و چین را در سال 2020 را 30 میلیارد و صد میلیون دلار اعلام کرد و گفت که چین در سال گذشته بیش از 60 میلیون بشکه نفت از عراق وارد کرده است.

 

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا