اقتصادیخبر اولسرخط خبرها

صندوق بین المللی پول: اقتصاد عراق در سال 2024 به وضعیت پیش از کرونا برمی گردد

صندوق بین المللی پول در گزارشی اعلام کرد که اقتصاد عراق در سال 2024 به وضعیت پیش از کرونا بازخواهد گشت.

میدل ایست نیوز: صندوق بین المللی پول در گزارشی اعلام کرد که اقتصاد عراق در سال 2024 به وضعیت پیش از کرونا بازخواهد گشت.

به گزارش نشریه عراقی «المدی»، در بیانیه این صندوق آمده که کاهش 11 درصدی رشد اقتصادی عراق در سال 2020 نتیجه ضعف شدید اقتصاد غیر نفتی عراق در کنار کاهش تولید نفت به سبب مصوبات اوپک پلاس است.

این گزارش افزوده که کسری بودجه عراق که معادل 20 درصد تولید ناخالص داخلی کشور بوده باعث شد که دولت عراق توانایی ارائه راه حلی اثرگذار برای بحران اقتصادی در کشور را از دست بدهد.

صندوق بین المللی پول همچنین بر اهمیت مبارزه با فساد در نهادهای حکومتی و بازسازی ساختاری بانک های دولتی با هدف تثبیت ثبات مالی و تقویت بخش خصوصی تأکید کرده است.

دولت عراق در ماه های گذشته دست به اقدامات مهمی برای مهار بحران اقتصادی در کشور زده که از همه آنها بحث برانگیزتر افزایش قیمت دلار در برابر دینار عراق بوده است.

ازسوی دیگر، دولت عراق در تدوین لایحه 2021 کشور تلاش کرد که با افزایش دادن درآمدهای غیر نفتی و انضباط مالی از کسری بودجه بکاهد.

با توجه به این اقدامات، صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده که اقتصاد عراق در سال 2021 شاهد رشد 1.2 درصدی و در سال 2022 رشد 3.9 درصدی داشته باشد. رشد اقتصادی عراق در سال 2019 به 4.5 درصد رسید و صندوق بین المللی پول برای عراق رشد 8 درصدی را پیش بینی کرده بود که در پی تظاهرات گسترده در این کشور و توقف همه فعالیت های اقتصادی در کنار شیوع کرونا و کاهش بی سابقه قیمت نفت این رشد تحقق نیافت.

صندوق بین المللی پول همچنین پیش بینی کرده که تولید ناخالص داخلی واقعی عراق در سال 2024 به وضعیت پیش از شیوع کرونا و بحران قیمت نفت برگردد و مشکل کسری بودجه عراق حل شود، هرچند تأکید کرده که تنش های سیاسی در آستانه انتخابات اکتبر موجب اختلال در فعالیت اقتصادی عراق می شود.

عراق که دومین تولیدکننده بزرگ نفت در سازمان اوپک است در بیش از 90 درصد بودجه خود وابسته به درآمدهای نفتی است.

دولت عراق سندی به نام «برگه سفید» اصلاحات تنظیم کرده که با اجرای آن می کوشد دولت را از وضعیت رانتی خارج و با فساد گسترده مبارزه کند.

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا