خبر اولسرخط خبرها

واکنش های بین المللی به حمله راکتی در اربیل

حادثه حملات راکتی در اربیل علاوه بر واکنش های داخلی موجب واکنش های گسترده خارجی نیز شده است.

میدل ایست نیوز: حادثه حملات راکتی در اربیل علاوه بر واکنش های داخلی موجب واکنش های گسترده خارجی نیز شده است.

جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن شدید این حادثه آن را مشکوک خواند و از دولت عراق خواست که برای شناسایی عاملان این جنایت دستورات لازم را صادر کند.

تهران همچنین برخی شایعات مشکوک برای انتساب این حادثه به ایران را نیز به شدت محکوم کرد.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی نیز با نگران کننده خواندن این حادثه آن را موجب تضعیف امنیت و ثبات عراق و تهدید سلامت حمل و نقل هوایی و تضعیف تلاش های ائتلاف بین المللی دانست.

این وزارتخانه تأکید کرده که عربستان هرگونه تلاش برای حمله به امنیت عراق را به شدت محکوم و از همه اقدامات عراق برای حفاظت از امنیت و مبارزه با گروه های تروریستی کاملا حمایت می کند.

«ضیف الله الفائز»، سخنگوی وزارت خارجه اردن نیز این حمله را به شدت محکوم کرد و آن را خلاف همه ارزش ها و اصول انسانی دانست.

وزارت امور خارجه قطر نیز در بیانیه ای رسمی تأکید کرد که موضع دوحه درباره خشونت و تروریسم با هر انگیزه ای که باشد مشخص است و از همه خواست که با خویشتنداری مانع از افزایش تنش در عراق شوند.

در این بیانیه تأکید شده که ثبات و امنیت در عراق حافظ امنیت و ثبات منطقه خواهد بود.

وزارت امور خارجه امارات متحده عربی نیز این با تروریستی خواندن این حمله آن را به شدت محکوم و تأکید کرد که امارات همواره با هر اقدامی که امنیت و ثبات را هدف قرار دهد مخالف است.

«احمد ابوالغیط»، دبیر کل اتحادیه عرب نیز در بیانیه ای ضمن محکوم کردن این حادثه تأکید کرد که از هر اقدامی که ضامن اقتدار و حاکمیت عراق باشد و به تقویت امنیت و ثبات در سرتاسر خاک این کشور بینجامد حمایت می کند.

ابوالغیط در بیانیه خود ثبات در اقلیم کردستان را محور مهمی در ثبات عراق دانست.

دبیر کل شورای همکاری نیز در بیانیه بر همبستگی با عراق در مبارزه با تروریسم و تقویت امن و ثبات و همچنین بر مخالفت با همه انواع خشونت و تروریسم تأکید کرد.

وزارت امور خارجه کویت نیز در بیانیه ای تأکید کرد که این اقدامات تبهکارانه از عزم مقامات عراق در ادامه تلاش برای تثبیت امنیت و حاکمیت قانون نمی کاهد و افزود که کویت از هر اقدام عراق برای حفاظت از امنیت و ثبات حمایت می کند.

صبح امروز «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه امریکا، در بیانیه ای تأکید کرد که امریکا از این حادثه احساس خشم می کند و افزود که با «مسرور بارزانی»، رئیس حکومت اقلیم کردستان، برای بررسی موضوع تماس گرفته است.

اربیل شب گذشته شاهد حملات گسترده راکتی بود که براساس آمارهای رسمی در آن یک غیر نظامی جان باخته و 9 تن زخمی شده اند.

«وین مورتو» سخنگوی نیروهای امریکایی در ائتلاف بین المللی، در تازه ترین آمار ارائه شده درباره حادثه حمله راکتی در اربیل، از زخمی شدن 9 تن در این حادثه خبر داد.

او گفت که در این حادثه 14 راکت 107 میلی متری شلیک شده که 3 راکت آن به پایگاه نظامی برخورد کرده و در آن یک پیمانکار غیر نظامی (غیر امریکایی) جان باخته و 9 تن که 8 تن از آنها نیروی پیمانکار هستند زخمی شده اند و 4 مورد موج گرفتگی مغزی بر اثر انفجار ثبت شده است.

مورتو افزوده که درصورت دریافت اطلاعات بیشتر اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

تاکنون، غیر از رؤسای جمهور و مجلس عراق، چند مقام سیاسی به این حادثه واکنش نشان داده اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا