خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

افزایش شمار نیروهای ناتو در عراق؛ آیا بحرانی جدید بروز می‌کند؟

سخنان دبیرکل ناتو در افزایش نیروهای این پیمان در عراق از بحرانی جدید در بغداد هشدار می‌دهد که طرفین این بحران از یک سو دولت الکاظمی و نیروهای طرفدار این اقدام ناتو و از طرفی دیگر گروه‌های سیاسی و مسلح مخالف حضور نظامیان خارجی است.

میدل ایست نیوز: سخنان «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو در افزایش هشت برابری نیروهای این پیمان در عراق از بحرانی جدید در بغداد هشدار می‌دهد که طرفین این بحران از یک سو دولت الکاظمی و نیروهای طرفدار این اقدام ناتو و از طرفی دیگر گروه‌های سیاسی و مسلح مخالف حضور نظامیان خارجی است.

استولتنبرگ پس از نشست با وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو گفت: امروز تصمیم گرفتیم که ماموریت آموزشی ناتو در عراق را توسعه دهیم بنابراین شمار نیروهای ناتو از 500 تن به حدود 4 هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد و فعالیت‌های آموزشی‌مان شامل نهادهای امنیتی بیشتر و مناطق خارج از بغداد خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه این افزایش نیرو تدریجی خواهد بود، اظهار داشت:حضور ما در عراق وابسته به شرایط است و افزایش نیروها بنا به درخواست دولت عراق و روند اجرای آن با احترام کامل به حاکمیت و سلامت اراضی عراق انجام می‌شود.

علیرغم اینکه نقش ناتو در عراق طی سال‌های گذشته محدود به امور آموزشی و حمایت لجستیک از نیروهای عراقی و پیشمرگه در اقلیم کردستان بوده و تقریبا حساسیتی برای گروه‌های سیاسی ایجاد نکرده بود اما برنامه جدید ناتو برای توسعه ماموریتش در خارج از بغداد و احتمالا در شهرهای دو استان همرز با سوریه یعنی استان الانبار و نینوا که اخیرا شاهد افزایش تحرکات تروریستی است، می‌تواند حساسیت‌هایی برای گروه‌های مسلح مستقر در این مناطق ایجاد کند.

به نوشته العربی الجدید به نقل از منابع نظامی، نیروهای ناتو اکنون در پایگاه ویکتوریا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد و در مکان کوچکی در داخل منطقه الخضراء به علاوه پایگاه حریر در اربیل مستقر هستند.

در همین رابطه، مسئول نظامی عراقی که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: توسعه ماموریت ناتو در خارج از بغداد شامل پایگاه عین الاسد و الحبانیه در استان غربی الانبار و پایگاه القیاره در استان نینوا در شمال عراق خواهد بود.

وی افزود: ماموریت ناتو طی مقطع گذشته محدود به آموزش و ارتقای توانمندی نیروهای عراقی در ایفای ماموریت‌های مختلف از جمله جنگ خیابانی، آزادسازی گروگان‌ها و درگیری در مناطق مختلف شهری به علاوه رصد و تحلیل اطلاعات امنیتی و مهارت‌های رزمی مختلف است.

این مسئول عراقی تاکید کرد: بغداد هزینه یا بار مالی برنامه‌های نظامی ناتو را تقبل نکرده است بلکه این پیمان از سال‌ها پیش برای ارائه کمک به عراق همکاری می‌کند و کشورهای امریکا، بریتانیا، فرانسه، هلند، نروژ و آلمان در صدر کشورهایی قرار دارند که در قالب ناتو و ائتلاف بین‌المللی به عراق کمک کردند.

در این میان، العربی الجدید گزارش داد که «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق بدون اینکه به رهبران فراکسیون‌های سیاسی رجوع کند که اغلب مخالف حضور نظامی خارجی در عراق هستند، از ناتو خواست تا حمایت نظامی بیشتری از عراق به عمل آورند.

در همین ارتباط، یک وزیر دولت الکاظمی که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگوی تلفنی به العربی الجدید گفت: «حمایت ناتو به هیچ عنوان دارای صبغه نظامی نیست بلکه تنها در چارچوب آموزش و ارائه دوره‌ها و کارگاه‌های ارتقای توانمندی برای نیروهای عراقی خواهد بود که به صورت مرحله‌ای و برای شاید بیش سه سال خواهد بود.»

وی گفت: الکاظمی برای اقدامات این چنینی نیازی به موافقت پارلمان ندارد و این درخواست وی از ناتو به هیچ عنوان مغایر با قانون اساسی نیست چرا که نیروهای ناتو اساسا از چند سال پیش در عراق حضور دارند و درخواست وی تنها برای توسعه‌دهی این ماموریت بوده است و به احتمال زیاد، استقرار نیروهای ناتو در پایگاه‌هایی خواهد بود که نیروهای امریکایی در آن حضور دارند و نه در پایگاه‌های جدید.

در همین راستا، «ریاض المسعودی»، عضو ائتلاف پارلمانی سائرون به رهبری مقتدی صدر گفت: افزایش نیروهای ناتو از 500 تن به 4 هزار عنصر و توسعه ماموریت این پیمان در عراق که به ادعای برخی بنا به درخواست دولت عراق انجام می‌شود، نشانگر مرحله سوم پروژه امریکا در تسلط بر روند تصمیم‌گیری و منابع عراق و بازتولید ائتلاف بین‌المللی در پوششی جدید است که عراق نیازی به این نیروها ندارد.

از سوی دیگر، «محمد البلداوی»، عضو ائتلاف فتح تصریح کرد: اعلام ناتو در افزایش نیروهایش با تصمیم اوایل سال گذشته پارلمان عراق در خروج همه نیروهای خارجی از کشور در تعارض است.

البلداوی با ابراز شگفتی از برنامه جدید ناتو و با بیان اینکه ما منتظر توضیحات الکاظمی در این خصوص هستیم، اظهار داشت: ما نیاز به کسی نداریم، عراق نیروی کافی برای حفاظت از خود دارد.

«مهدی تقی»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق با اینکه افزایش شمار نیروهای ناتو می‌تواند به تشدید تنش منجر شود، تصریح کرد: ما احتیاجی به نیروهای خارجی در عراق نداریم چرا که نیروهای امنیتی اعم از ارتش و الحشد الشعبی و غیره قادر به کنترل امنیت و بازداشتن تروریست‌ها هستند.

وی گفت: افزایش نیروهای ناتو در عراق به التهاب و تنش بیشتر منجر خواهد شد زیرا در این خصوص مصوبه پارلمانی واضح و صریحی وجود دارد که بر خروج همه نظامیان خارجی از عراق تصریح دارد نه اینکه نیروهای جدید وارد کشور شود.

در مقابل، «رعد الدهلکی»، عضو ائتلاف القوی العراقیه ضمن استقبال از این تصمیم ناتو اظهار داشت: این امر نشانگر آن است که عراق پیام‌های غیر اطمینان‌بخشی درخصوص پیشرفت پرونده امنیتی مخابره کرده است.

الدهلکی تصریح کرد: اگر ثبات و سیطره امنیتی دولت بر کشور وجود داشت، یقینا ما نیازی به حمایت ناتو نداشتیم اما در سایه تشدید تنش و سلاح بی‌ضابطه کنونی، ما نیاز به همکاری برای تقویت دولت و برقراری امنیت در عراق هستیم.

«مجاهد الطائی»، کارشناس امور سیاسی عراق در واکنش به این تصمیم ناتو گفت: ایالات متحده امریکا در دوره بایدن قصد دارد به تنهایی در پرونده عراق درگیر نشود بلکه به دنبال بخشیدن صبغه‌ای بین‌المللی به نقش خود در عراق با دیگر شرکاء در پیمان ناتو، شورای امننیت و سازمان ملل است تا فشارهای گروه‌های مخالف در اشغالگر بودن نیروهای امریکایی را خنثی کنند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا