خبر اولسیاسی

عون ناراضی از سفرهای خارجی الحریری و به دنبال وادارسازی وی به کناره گیری

منابع سیاسی لبنان اعلام کردند سفرهای خارجی نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه به کشورهای عربی، ترکیه و فرانسه با هدف تاکید بر منزوی نبودن لبنان و کسب پشتوانه عربی و اروپایی انجام شده است.

میدل ایست نیوز: منابع سیاسی لبنان اعلام کردند سفرهای خارجی «سعد الحریری»، نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه به کشورهای عربی، ترکیه و فرانسه با هدف تاکید بر منزوی نبودن لبنان و کسب پشتوانه عربی و اروپایی انجام شده است.

منابع مذکور تصریح کردند: سوالی که اکنون در لبنان مطرح است، این است که آیا «میشل عون»، رئیس جمهوری و «جبران باسیل»، رئیس جریان آزاد ملی و داماد وی خواهان تسهیل تشکیل دولت هستند یا هدف واقعی آنها وادار کردن الحریری به کناره‌گیری از تشکیل دولت است تا شخصیت اهل تسنن دیگری به جای وی، این ماموریت را برعهده بگیرد؟

منابع سیاسی یاد شده با بیان اینکه عون و باسیل خواهان نخست‌وزیری شبیه به حسان دیاب هستند، اظهار داشتند: هدف دیگر سفرهای خارجی الحریری، تلاش برای دستیابی و کسب حمایت خارجی است که به وی در تشکیل دولت کمک کند و فضای لازم برای کمک به لبنان به منظور برون‌رفت از بحران عمیق کنونی را فراهم کند.

این منابع افزودند که سفرهای خارجی الحریری به امارات، ترکیه، مصر، قطر و فرانسه و سفر قریب الوقوع وی به عراق، خشم میشل عون را برانگیخته است به همین خاطر، وی و باسیل، بازرگانی نزدیک به خود به نام «امل ابوزید» را که در حوزه نفت و گاز فعال است را به مسکو گسیل کرد تا به «میخائیل بوگدانوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه دیدار کند تا نشان دهد هنوز کانال‌های ارتباطی با یکی از کشورهای بزرگ جهان دارد اما بوگدانوف پس از دیدار با فرستاده عون، سریعا با الحریری تماس گرفت و بر حمایت مسکو از وی برای تشکیل دولت لبنان تاکید کرد.

در همین رابطه، عون خشم و ناخرسندی خود از سفرهای خارجی الحریری را کتمان نکرده و بارها در دیدارهای علنی این سوال را مطرح کرده است که چرا الحریری به جای تمرکز بر تشکیل دولت به سفرهای خارجی می رود؛ این ناخرسندی عون در حالی است که الحریری اخیرا اسامی وزرای پیشنهادی را که شامل شخصیت‌های معرفی شده از سوی خود عون بوده است را به وی ارائه کرده است اما رئیس جمهوری بنا به بهانه‌های مختلف از پذیرش آن سرباز زده است.

الحریری جمعه پیش برای دیدار با عون به کاخ بعبدا در بیروت رفت اما پس از دیدار گفت وگو با رئیس جمهوری لبنان اعلام کرد که هیچ پیشرفتی در پرونده تشکیل دولت جدید لبنان حاصل نشده است.

دفتر رسانه‌ای ریاست جمهوری لبنان پس از این دیدار در بیانیه ای اعلام کرد که عون و الحریری به درخواست نخست وزیری مکلف به تشکیل دولت جدید دیدار کرده و پس از سفر الحریری به خارج از کشور درباره پرونده تشکیل دولت جدید رایزنی کردند.

این دیدار طی دو ماه گذشته اولین دیدار دو طرف پس از اتهام پراکنی علیه یکدیگر بود که با تندی یکدیگر را به سنگ اندازی در مسیر تشکیل دولت جدید متهم کردند.

نخست وزیری مکلف به تشکیل دولت جدید در لبنان پس از دیدار با عون اعلام کرد که با وی درباره تشکیل دولت رایزنی و اعلام کرده که لبنان اکنون در فرصتی طلایی برای تشکیل دولت قرار دارد.

الحریری تاکید کرد که نقشه راه فرانسه برای نجات لبنان و بازسازی بیروت آماده است اما مشکل از آنجاست که اگر دولت لبنان از متخصصان غیر وابسته با احزاب سیاسی تشکیل نشود نمی تواند هیچ اصلاحاتی را اجرا کند.

وی همچنین تاکید کرد که اساس برای تشکیل دولت جدید لبنان، متخصص بودن وزرای دولت بدون هیچ وابستگی سیاسی است که بر سر پروژه اقتصادی برای نجات لبنان کار کنند.

یکی از سران جریان المستقبل در لبنان به ریاست الحریری گفت که وی امروز به بعبدا نرفته بود تا امتیازاتی برای تشکیل دولت لبنان بدهد بلکه هدف از این دیدار در جریان گذاشتن رئیس جمهوری از شرایط سفرهای وی به کشورهای عربی و غربی و از همه مهم تر فرانسه بود.

وی توضیح داد که دیدار امروز الحریری با عون برای این بود که تاکید کند همه پروژه ها و جامعه بین المللی برای تشکیل دولت در لبنان آماده اند اما شرط تشکیل دولت متخصص بودن وزرا است تا اطمینان داده شود که کمک های بین المللی هدر نمی رود.

این منبع که نخواست نامش فاش شود تاکید کرد که الحریری در حال حاضر کنار نخواهد کشید و توپ را به زمین رئیس جمهوری انداخته است.

پیش از این و در پی تظاهرات گسترده مردمی در لبنان سعد الحریری از نخست وزیری لبنان استعفا داد و پس از آن حسان دیاب بر سر کار آمد اما دولت او نیز پس از مدتی و در پی حادثه انفجار در بیروت استعفا کرد و اکنون به عنوان دولت پیشبرد امور فعالیت می کند تا مشخص شود الحریری نخست وزیر آتی لبنان خواهد بود یا خیر.

لبنان از پاییز سال ۲۰۱۹ صحنه رویارویی‌های گسترده معترضان به وضعیت وخیم اقتصادی و ناکارآمدی سیستم سیاسی و طبقه حاکمان این کشور است.

همچنین بخوانید:

اتهام‌زنی متقابل عون و الحریری به یکدیگر درباره نقض قانون اساسی

 

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا