اقتصادیخبر اول

اختلاف دوباره عربستان و روسیه بر سر تولید نفت

عربستان سعودی خواستار خودداری از کاهش تعهدات مربوط به کاهش تولید شده اما روسیه ترجیح می دهد که روند تدریجی افزایش تولید آغاز شود.

میدل ایست نیوز: خبرگزاری بلومبرگ خبر داد که عربستان و روسیه، که توافق کاهش تولید نفت در چارچوب اوپک پلاس را مدیریت می کنند بر سر ادامه روند کاهش تولید در آینده اختلاف پیدا کرده اند.

به گفته این خبرگزاری با وجود افزایش نسبی قیمت نفت و بهبود وضعیت بازارهای نفتی، عربستان سعودی خواستار خودداری از کاهش تعهدات مربوط به کاهش تولید شده اما روسیه ترجیح می دهد که روند تدریجی افزایش تولید آغاز شود.

قرار است نشست آینده اوپک پلاس در 4 مارس آینده برای بررسی وضعیت بازار و تمدید کاهش 7.2 میلیون بشکه ای نفت در حال حاضر تشکیل شود.

عربستان به صورت داوطلبانه تولید نفت خود را از آغاز ماه جاری میلادی به مدت دو ماه یک میلیون بشکه کاهش داد.

این در حالی است که قیمت نفت به حدود 62.7 دلار رسیده که از دسامبر 2019 سابقه نداشته است.

ریاض رسما از تولیدکنندگان نفت خواسته که با وجود افزایش قیمت نفت، جانب احتیاط را از دست ندهند. به گفته نمایندگانی در اوپک عربستان می خواهد که حجم تولید در سطح کنونی بماند یا تغییر اندکی داشته باشد، اما روسیه در پی افزایش تولید نفت خود است.

این کاهش تولید نفت نوعی فداکاری اقتصادی برای کشورهایی مانند عراق و نیجریه است که بودجه های کشورهاشان از فروش نفت تأمین می شود.

در 14 فوریه گذشته، «الکساندر نوواک»، معاون نخست وزیر روسیه، تأکید کرد که بازار به وضعیت متعادل رسیده است. اظهار نظری که در بسیاری گمانه زنی ها به معنای تمایل روسیه به افزایش تولید نفت دانسته شد.

شاید در واکنش به همین اظهار نظر بود که «عبدالعزیز بن سلمان»، وزیر نفت عربستان، ضمن اعتراف به اینکه موضع کشورش درباره تولید نفت طرفداران بسیاری ندارد، گفت که هنوز برای اعلام شکست کرونا زود است.

در آوریل 2020 کشورهای اوپک پلاس توافق کردند که تولید نفت خود را مجموعا 9.7 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. در اوت 2020 کاهش به 7.7 میلیون بشکه رسید. در حال حاضر این کشورها متعهد به کاهش 7.2 میلیون بشکه ای تولید نفت خود هستند و این توافق تا آوریل 2022 زمان بندی شده است.

پیش از این اختلاف عربستان و روسیه درباره کاهش تولید نفت باعث شد که دو کشور تولید نفت خود را رها کنند و در نتیجه قیمت نفت زیر صفر دلار رسید.

برخی کارشناسان حجم خسارت عربستان سعودی در این بحران را بیش از 12 میلیارد دلار برآورد کردند.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا