خبر اولسیاسی

توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سر تداوم فعالیت های نظارتی ضروری به مدت 3 ماه/ رئیس مجلس ایران: اجرای پروتکل الحاقی از روز 5 اسفند به طور کامل متوقف خواهد شد

ایران و آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی از دستیابی به یک تفاهم نامه جدید برای ادامه فعالیت‌های نظارتی «ضروری» آژانس در این کشور به مدت سه ماه خبر دادند.

میدل ایست نیوز: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه در پایان سفر «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس به تهران، با صدور بیانیه ‌ای مشترک درباره تداوم فعالیت‌های ضروری بازرسان آژانس در ایران به توافق رسیدند.

بیانیه مشنرک

در این بیانیه مشترک آمده است که این آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران روح اعتماد دو طرفه را که منجر به صدور بیانیه مشترک در تهران مورخ 26 اوت 2020 شد را مورد تاکید قرار دادند.

این بیانیه افزود: سازمان انرژی اتمی ایران در راستای پیروی از مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران موسوم به «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد، از 23 فوریه 2021 اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام متوقف خواهد شد.»

دو طرف برای راستی آزمایی و تداوم فعالیت‌های نظارتی در ایران، بر سر موارد ذیل توافق کردند:

-ایران به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقتامه پادمانی با آژانس کما فی‌السابق ادامه می دهد.

-بر اساس یک تفاهم موقت فنی دو طرفه که با قانون ایران سازگار باشد، آژانس به فعالیت‌های ضروری نظارت و راستی‌آزمایی به مدت سه ماه ادامه ‌دهد.(طبق فهرست فنی پیوست)

-تفاهم صورت گرفته، پیوسته بازنگری خواهد شد تا نسبت به کارکرد آن برای هدفی که در نظر گرفته شده، اطمینان حاصل شود.

بیانیه سازمان انرژی اتمی ایران

سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص تفاهم ایران برای ادامه نظارت «ضروری» آژانس آمده است: «مقصود از تداوم راستی آزمایی و نظارت ضروری که در بند 2 بیانیه آمده، همانطور که در پیوست توافق شرح داده شده، این است که ایران به مدت سه ماه اطلاعات برخی فعالیت ها و تجهیزات نطارتی را که در پیوست مشخص شده ضبط کرده و نزد خود نگه خواهد داشت. در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ایران باقی می ماند. چنانچه ظرف سه ماه تحریم ها به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.»

با این حال، سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد به دلیل ملاحظات حفاظتی درباره تاسیسات هسته‌ای این کشور، پیوست توافق با آژانس محرمانه می‌ماند، منتشر نخواهد کرد.

این در حالی است که برخی از نمایندگان مجلس نیز از توافق روز گذشته با آژانس انتقاد کردند و مجلس ایران نیز که قرار بود امروز بودجه سال آینده را بررسی کند، رسیدگی به بیانیه سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را در دستور کار خود قرار داد.

واکنش رئیس مجلس شورای اسلامی ایران

«محمدباقر قالیباف»، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران هم در توییتی نحوه اجرای پروتکل الحاقی را از روز پنج اسفند تشریح کرد.

وی گفت: «مطابق قانون مجلس، اجرای پروتکل الحاقی از روز 5 اسفند به طور کامل متوقف خواهد شد و هر نوع دسترسی فراتر از پادمان مطلقاً ممنوع و غیرقانونی است. هر نوع همکاری فراپادمانی با آژانس در آینده نیز طبق ماده 7 مستلزم تصمیم‌گیری مجلس است. ماده 9 قانون، اجرای دقیق آن را تضمین خواهد کرد.»

واکنش سفیر ایران در سازمان های بین المللی به نگرانی نمایندگان مجلس ایران

«کاظم غریب آبادی»، نماینده و سفیر دائم ایران در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین نیز در صفحه شخصی خود نوشت: اجرای کامل مصوبه مجلس محترم، دغدغه جدی نظام است و کسی حق ندارد از آن کوتاه بیاید. ‌

نماینده ایران در آژانس در ادامه نوشت: تمدید یا استمهال در کار نیست. هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد. تداوم راستی آزمایی آژانس، برابر پیوست فنی بیانیه مشترک، صرفاً ناظر بر حفظ و نگهداری اطلاعات برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی توسط ایران برای سه ماه است و در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نداشته و اطلاعات منحصراً نزد ایران باقی می‌ماند و چنانچه تا سه ماه تحریم‌ها به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس گذاشته، و گرنه برای همیشه پاک خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا