اقتصادیخبر اول

تصویب بودجه 2021 اردن همراه با اعلام مالیات‌های جدید و کاهش حقوق‌ها

پارلمان اردن بودجه سال 2021 میلادی را تصویب کرد؛ بودجه‌ای که نخست‌وزیر این کشور آن را «دشوار» توصیف کرده است.

میدل ایست نیوز: پارلمان اردن بودجه سال 2021 میلادی را تصویب کرد؛ بودجه‌ای که نخست‌وزیر این کشور آن را «دشوار» توصیف کرده و وزیر دارایی هم از اتخاذ تصمیمات مشکل از جمله اعمال مالیات‌های جدید و کاهش حقوق کارمندان خبر داده است.

بودجه 2021 اردن در حالی پس از پنج روز گفت‌وگو و رایزنی مورد تصویب پارلمان قرار گرفت و در انتظار تصویب مجلس اعیان اردن است که نمایندگان پارلمان پیشتر خواهان دوری از جیب شهروندان و کاهش هزینه‌های دولت و یافتن راهکارهای دیگر برای کاهش کسری بودجه بودند.

حجم هزینه‌کردها در بودجه سال جاری 14 میلیارد ملار و حجم درآمدها تقریبا 10 میلیارد دلار برآورد می‌شود که با کسری 3 میلیارد دلاری همراه است.

احتمال اتخاذ تصمیمات مشکل

«بشر الخصاونه»، نخست‌وزیر اردن با بیان اینکه دولت متبوعش مصمم به گفتن بی‌پرده واقعیت‌ها به مردم و وعده و وعید ندادن است، اظهار داشت: باید در زمینه سرمایه‌گذاری و اصلاحات اقتصادی تغییرات ریشه‌ای ایجاد کنیم تا رشد اقتصادی واقعی محقق شود.

در همین رابطه، «محمد العسعس»، وزیر دارایی اردن مقصر اصلی را اپیدمی کرونا توصیف کرد که منجر به تعمیق بحران‌های فرا روی اقتصاد اردن، کاهش حجم مبادلات خارجی، تعطیلی بخش گردشگری، توقف حواله‌های بانکی شهروندان اردنی شاغل در خارج از کشور و کاهش درآمدهای دولت شده است.

وزیر دارایی اردن همچنین تصریح کرد: این امکان وجود دارد که دولت ناچار به اتخاذ تصمیمات اقتصادی غیر مردمی برای کاهش کسری بودجه شود از جمله اینکه مالیات‌ها و عوارض را افزایش داده، عذر برخی از کارمندان را بخواهیم یا حقوق‌ها را کاهش داده و معافیت‌های مالیاتی و گمرکی را لغو کنیم.

وخامت اوضاع در مرحله پیش از کرونا

وضعیت اقتصادی اردن پیش از شیوع اپیدمی کرونا هم تعریف چندانی نداشت و دولت به خاطر کسری بودجه دست به اعمال برخی سیاست‌ها از جمله مالیات غیر مستقیم و کاهش هزینه‌های غیر ضروری کرده بود.

«معن القطامین»، وزیر سرمایه‌گذاری اردن پیشتر در سخنانی اعلام کرد وضعیت سرمایه‌گذاری در اردن به دلیل نبود نگرشی روشن و موثر به سرمایه‌گذاری و نیز نبود مشوق‌های واقعی برای افزایش صادرات ملی و عدم ارائه تسهیلات لازم به سرمایه‌گذاران دشوار شده است.

پیام‌های به ظاهر اطمینان‌بخش

«ماهر ابو طیر»، کارشناس امور اقتصادی اردن اقدامات اقتصادی دولت را «ورشکستگی» و «سخنان تکراری و روتوش شده» توصیف کرد و افزود: اظهارنظرها درباره جذب سرمایه‌گذاری خارجی به هیچ عنوان دقیق نیست به ویژه که سرمایه‌گذاری‌های داخلی از اردن در حال خروج است.

اردن که کشوری بیابانی و فاقد منابع قابل توجه است، شدیدا وابسته به کمک‌های خارجی است.

اردن میزبان بیش از دو میلیون آواره فلسطینی است که یک‌ پنجم جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، و کاهش کمک‌های آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل نیز علت دیگری برای مشکلات مالی اردن است.

در همین حال دو کشور همسایه اردن، یعنی عراق و سوریه در سال‌های اخیر دستخوش جنگ بوده‌ و صدها هزار نفر از این دو کشور نیز به اردن پناه آورده‌اند.

اردن نزدیک به ۶۵۶ هزار نفر از سوری‌ها را پناه داده است و مقام‌های این کشور می‌گویند تاکنون ۱۰ میلیارد دلار برای بحران پناهجویان سوری هزینه کرده‌اند.

منبع
ایندی پندنت عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا