خبر اولسیاسی

افشای تخلف در توزیع واکسن کرونا در لبنان؛ استعفای یک مقام و واکنش بانک جهانی

رسانه های لبنانی از استعفای رئیس کمیسیون ملی واکسن کرونا در لبنان پس از افشای رسوایی استفاده بدون مجوز برخی نمایندگان از واکسن کرونا خبر داده اند.

میدل ایست نیوز: رسانه های لبنانی از استعفای رئیس کمیسیون ملی واکسن کرونا در لبنان پس از افشای رسوایی استفاده بدون مجوز برخی نمایندگان از واکسن کرونا خبر داده اند.

«عبدالرحمن البزری»، رئیس کمیته ملی واکسن کرونا در لبنان، در مصاحبه با شبکه لبنانی LBCI گفت که در کنفرانسی مطبوعاتی که تا ساعاتی دیگر برگزار خواهد شد استعفای خود را اعلام می کند.

او علت استعفا را تزریق واکسن کرونا به برخی نمایندگان مجلس بدون مجوز کمیته ملی واکسن عنوان کرد.

صبح امروز رسانه های لبنانی خبر دادند که شماری از نمایندگان و کارمندان مجلس لبنان که سنشان بیش از 75 سال بوده واکسن کرونا دریافت کرده اند.

در واکنش به این خبرها، ساروج کومار، مدیر منطقه ای بانک جهانی، تأکید کرد که این موضوع خلاف طرح مورد توفق لبنان با بانک جهانی بوده است.

او گفت که این تخلف از توافقات انجام شده درباره تزریق عادلانه و منصفانه کرونا است و افزود که قرار قبلی این بوده که همه برای دریافت واکسن منتظر نوبتشان بمانند.

پیش از این  همزمان با رسیدن اول محموله واکسن فایزر به لبنان، بانک جهانی که هزینه تهیه این محموله را پرداخت کرده اعلام کرد که بر روند استفاده از آن به دقت نظارت خواهد کرد.

به گزارش «النهار»، «فرید بلحاج»، نایب رئیس مجموعه بانک جهانی در خاورمیانه و شمال آفریقا، تأکید کرد که این واکسن ها باید به مصرف کادرهای درمان و شهروندان بیش از 65 سال برسد و بانک جهانی با همکاری صلیب سرخ روند توزیع عادلانه و شفاف آنها را زیر نظر خواهد داشت.

وزارت بهداشت در دولت پیشبرد امور لبنان اعلام کرد که 2.1 میلیون دوز واکسن فایزر خریداری کرده که طی یک دوره یک ساله به لبنان تحویل داده خواهد شد و افزود که اولین محموله این واکسن روز شنبه در 28 هزار دوز به لبنان تحویل داده شده است.

«حمد حسن»، وزیر بهداشت در دولت مستعفی لبنان، از شرکای بین المللی برای کمک به لبنان بابت تهیه این واکسن تقدیر کرد.

او گفت که رسیدن این محموله دقیقا یک سال بعد از شناسایی اولین مورد ابتلا به کرونا در لبنان موجب خوشحالی مردم شده است.

با وجود توجه به کارنامه ضعیف دولت لبنان در موضوع فساد در افکار عمومی این کشور نگرانی هایی درباره توزیع واکسن و احتمال سودجویی برخی گروه ها از آن ایجاد شده است.

 این نگرانی ها با توجه به گزارشی که اخیرا چند رسانه لبنانی درباره فروش محموله های آرد اهدایی ازجانب عراق و امریکا در بازارهای سیاه لبنان بسیار بحث برانگیز شده است.

منبع
اسپوتنیک

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا