خبر اولسرخط خبرها

فؤاد حسین: گشایش در روابط با کشورهای شورای همکاری از اولویت‌های سیاست خارجی عراق است/ الحجرف: در حمایت از عراق تردید نخواهیم کرد

وزیر امور خارجه عراق و دبیرکل شورای همکاری در دیداری مشترک بر لزوم گسترش روابط بین طرفین و فعالسازی یادداشت های تفاهم امضا شده تاکید کردند.

میدل ایست نیوز: «فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق روز گذشته در دیدار با «نایف الحجرف»، دبیر کل شورای همکاری و هیئت همراه او تاکید کرد که گشایش در روابط با شورای همکاری برای ایجاد یک میدان گسترده و مشترک با کشورهای عضو شورای همکاری از اولویت های سیاست خارجی عراق است.

دو طرف در این دیدار بر سر لزوم متحد بودن تلاش ها در چارچوب شورای همکاری و اهمیت ایجاد ارتباط بین تیم عراق و کشورهای عضو شورای همکاری برای فعالسازی بسیاری از یادداشت های تفاهم اجماع نظر داشتند.

وزیر خارجه عراق و دبیر کل شورای همکاری همچنین اتفاق نظر داشتند که امنیت عراق بازتاب مثبتی در امنیت کشورهای عضو شورای همکاری و بالعکس خواهد داشت و این مساله نشان دهنده لزوم همکاری های مشترک در زمینه هایی از جمله امنیتی، سرمایه گذاری، اقتصاد و انرژی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق ضمن تاکید بر پابرجا بودن خطر تروریسم در عراق، به عملیات تروریستی اخیر در عراق اشاره کرد و گفت که تحقیقات از سوی نهادهای امنیتی هنوز ادامه دارد و دولت عراق همه اقدامات لازم برای مجازات عاملان این حادثه و تحویل آنها به دستگاه قضایی را اتخاذ خواهند کرد.

وی همچنین به عمق روابط برادرانه تاریخی، اصیل و ریشه دار بین عراق و کشورهای عضو شورای همکاری اشاره کرد و ضمن تحسین و تقدیر از مواضع اعلام شده از سوی کشورهای عضو شورای همکاری در حمایت از حاکمیت عراق، تاکید کرد که سیاست فعلی عراق، مبتنی بر اصل گفت وگو، ارتباط، ایجاد روابط خوبی و متعادل برای حل همه مشکلات و عدم استفاده از زور و قدرت است چرا که استفاده از قدرت راه حل ها را پیچیده و امنیت منطقه را تهدید می کند.

از طرفی دیگر الحجرف ضمن تاکید بر اهتمام شورای همکاری به عراق و اشاره به یادداشت های تفاهمی که نوشته شده است، خواستار توجه به حفظ حجم همکاری بین طرفین شد و نسبت به گسترش روابط عراق و عربستان و افزایش حجم همکاری دوجانبه و سازوکار سه جانبه بین عراق، اردن و مصر ابراز خرسندی کرد.

دبیرکل شورای همکاری با تاکید بر حمایت شورای همکاری از حاکمیت، ثبات، تمامیت ارضی و مبارزه با تروریسم در عراق گفت: در حمایت از عراق تردیدی نخواهیم داشت و این مساله از عناصر اساسی شورای همکاری است.

دو طرف در پایان به بررسی نشست های اخیر اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه و لزوم فعالسازی سازوکار اقدام مشترک کشورهای عربی در چارچوب اتحادیه عرب پرداختند.

وزیر امور خارجه همچنین به لزوم بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب برای تحقق اصل انسجام در عمل و هماهنگی میان کشورهای عربی اشاره کرد.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا