اجتماعیسرخط خبرها

مرگ بیش از 6 هزار و 500 کارگر آسیایی در قطر طی ده سال

یک گزارش منتشر شده در روزنامه گاردین حاکی از آن است که از سال 2010 تا 2020، بیش از 6 هزار و 500 کارگر آسیایی در قطر جان باخته اند.

میدل ایست نیوز: روزنامه «گاردین» در گزارشی به اطلاعات جدیدی اشاره کرد مبنی بر اینکه بیش از 6 هزار و 500 کارگر مهاجر آسیایی از سال 2010 تا 2020 میلادی در قطر جان خود را از دست داده اند.

این روزنامه خاطرنشان كرد كه كارگران آسیایی كه در دوحه كار می كنند به كشورهای مختلفی از جمله هند، بنگلادش، نپال، پاكستان و سریلانكا تعلق دارند.

گاردین نوشت که تعداد کل مرگ و میر کارگران مهاجر در قطر بسیار بیشتر از این تعداد است، به ویژه که سفارتخانه های فیلیپین و کنیا آمار فوت اتباع خود را اعلام نکرده اند.

علل این مرگ و میر به آسیب های شدید ناشی از سقوط از ارتفاعات، خفگی ناشی از حلق آویز شدن، علاوه بر مرگ طبیعی، که شایع ترین علت است، بر می گردد.

مرگ های طبیعی اغلب به نارسایی شدید قلب یا نارسایی تنفسی نسبت داده می شود.

گاردین گزارش داد که چنین طبقه بندی هایی که معمولاً بدون کالبد شکافی انجام می شود، اغلب در ارائه توضیحات پزشکی قانونی برای علت اصلی این مرگ ها کوتاهی می کند.

تعداد کارگران خارجی در قطر حدود دو میلیون نفر برآورد می شود که 95 درصد از کل نیروی کار در این کشور را نشان می دهد. و تعداد 36 هزار کارگر نیز در زمینه جام جهانی فعالیت می کنند.

از زمان کسب حق میزبانی جام جهانی فوتبال در پایان سال 2010، دوحه به دلیل شرایط کارگران مهاجر که در تأسیسات مربوط به مسابقات کار می کنند، بارها مورد انتقاد سازمان های بین المللی حقوق بشر قرار گرفته است.

قطر 37 مورد مرگ را در بین کارگران مربوط به ساخت ورزشگاه های جام جهانی ثبت کرد که 34 نفر از آنها توسط کمیته برگزاری این رویداد، «غیر مرتبط با کار» طبقه بندی شدند.

کارشناسان استفاده از این اصطلاح را زیر سوال بردند؛ زیرا در بعضی موارد برای توصیف مرگ و میرهایی که هنگام کار در زمین های مسابقات اتفاق افتاده بودند، استفاده می شد.

از سوی دیگر، دولت قطر در بیانیه ای گفت كه میزان مرگ و میر در میان این جوامع در محدوده مورد انتظار از نظر تعداد و تركیب جمعیت قرار دارد.

قطر افزود: با این حال، هر مرگ و میر در کشور ما حزن انگیز است و ما از هیچ تلاشی تلاش برای جلوگیری از هر مرگ در کشور ما فروگذار نمی كنیم.

یک مقام قطری گفته است که همه شهروندان و خارجی ها خدمات بهداشتی درجه یک رایگان دریافت می کنند و در دهه گذشته به دلیل اصلاحات بهداشتی و ایمنی در سیستم کار ، میزان مرگ و میر “کارگران مهمان” به طور مداوم کاهش یافته است.

در دسامبر گذشته، دیده بان حقوق بشر با اشاره به شکاف بین وعده های قطر در خصوص اصلاحات و واقعیت، این کشور را به نقض حقوق صدها کارگر متهم کرد.

مسابقات جام جهانی آتی فوتبال به میزبانی قطر برای اولین بار در ماه های نوامبر و دسامبر سال 2022 در خاورمیانه برگزار می شود.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا