خبر اولسیاسی

«عراق» همچنان اولویت دیپلماسی آمریکا است/ نخستین تماس بایدن با یک مقام ارشد عربی

اینکه چرا بایدن در سخنرانی نخست خود درخصوص سیاست خارجی امریکا به عراق اشاره نکرده است، گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد اما تماس تلفنی شب گذشته بایدن با الکاظمی نشانگر اهمیت عراق در سیاست خارجی امریکا است.

میدل ایست نیوز: پس از آنکه «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا در انتخابات ریاست جمهوری امریکا پیروز و وارد کاخ سفید شد، تماس هایی با برخی از رهبران کشورهای جهان برقرار کرد اما در سطح کشورهای عربی تا پیش از شب گذشته تماسی با مقامات ارشد این کشورها نداشت.

گمانه‌زنی‌هایی در مورد اینکه چرا بایدن در سخنرانی نخست خود درباره سیاست خارجی امریکا به عراق اشاره نکرده است، وجود دارد اما تماس تلفنی شب گذشته بایدن با الکاظمی نشانگر اهمیت عراق در سیاست خارجی امریکا است

شب گذشته «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا در نخستین تماس تلفنی با یک مقام ارشد در سطح کشورهای عربی با «مصطفی الکاظمی» نخست وزیری عراق گفت وگو کرد.

بایدن و الکاظمی درباره روابط دوجانبه و بررسی اوضاع عراق و منطقه علاوه بر برخی مسائل منطقه و بین المللی دارای اهمیت مشترک رایزنی کردند.

نخست وزیری عراق و رئیس جمهوری امریکا همچنین درباره تقویت همکاری مشترک بین بغداد و واشنگتن و راه های گسترش آن در زمینه های مختلف و در رأس آن همکاری اقتصادی و امنیتی در زمینه مبارزه با تروریسم گفت وگو کردند.

از سرگیری گفت وگوهای راهبردی بین دو کشور به گونه ای که بهبود روابط شود و بر اساس منافع مشترک و در راستای تقویت حاکمیت ملی عراق باشد، از دیگر محورهای گفت وگوی طرفین بود.

بیانیه دفتر نخست وزیری عراق در پایان اشاره کرده که دو طرف بر اهمیت حفاظت از هیئت های دیپلماتیک در عراق و نپذیرفتن تلاش ها برای ایجاد ناامنی و بی ثباتی در عراق و منطقه تاکید کردند.

پس از آنکه دفتر نخست وزیری عراق در بیانیه ای گفت وگوی دو طرف و محورهای آن را اعلام کرد، سفارت امریکا در بغداد نیز در بیانیه ای از جزئیات این گفت وگوی تلفنی خبر داد که نشان از اهمیت این تماس تلفنی دارد.

در بیانیه سفارت امریکا در بغداد آمده است: «رئیس جمهوری امریکا در تماسی تلفنی با نخست وزیری عراق صحبت و ضمن تحسین عملکرد مصطفی الکاظمی در عراق تاکید کرد امریکا از حاکمیت و استقلال عراق حمایت می کند.»

در ادامه بیانیه مذکور آمده است: «دو طرف حملات راکتی اخیر علیه نیروهای عراقی و نیروهای ائتلاف بین المللی را بررسی کرده و بر سر لزوم مجازات عاملان این حملات به صورت کامل توافق کردند.»

بیانیه سفارت امریکا در بغداد همچنین اشاره کرد که دو طرف به اهمیت پیشبرد گفت وگوی راهبردی بین دو کشور و گسترش همکاری های دوجانبه در مسائل اساسی دیگر اشاره کردند.

طبق بیانیه صادره از سوی سفارت امریکا، رئیس جمهوری این کشور موافقت کرد طی روزها و هفته های آتی ارتباط مستمر و مستحکمی با نخست وزیری عراق داشته باشد

تماس تلفنی بایدن با الکاظمی به عنوان نخستین مقام ارشد یک کشور عربی در حالی انجام می شود که هنوز پادشاه عربستان و اردن، امیران امارات و قطر و رئیس جمهوری مصر در صف تماس تلفنی بایدن هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا