خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

نیویورک‌تایمز: حافظان امنیت «محمد بن سلمان» مسئول ترور خاشقچی و چندین عملیات دیگر بوده اند

گزارش آژانس امنیت ملی امریکا نشان می‌دهد که هفت سعودی دخیل در قتل خاشقجی از اعضای «یگان واکنش سریع» بوده‌اند که مسئولیت حفظ امنیت ولیعهد سعودی را برعهده دارند.

میدل ایست نیوز: گزارش آژانس امنیت ملی امریکا نشان می‌دهد که هفت سعودی دخیل در قتل «جمال خاشقجی» از اعضای تیم ویژه یا «یگان واکنش سریع» بوده‌اند که مسئولیت حفظ امنیت «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی را برعهده دارند.

بنا به گزارش آژانس امنیت ملی امریکا، حضور اعضای این یگان در عملیات قتل خاشقجی نشان می‌دهد که بن سلمان دستور «ربایش یا قتل» وی را صادر کرده است.

در همین رابطه، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی این یگان را «یگان قتل عربستان» توصیف و تاکید کرد: یگان مذکور تا کنون چندین عملیات وحشیانه در داخل و خارج عربستان برای سرکوب مخالفان اجرا کرده است.

مهم‌ترین عملیاتی که یگان قتل سعودی اجرا کرده، چه بوده است؟

نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت یگان واکنش سریع یا یگان قتل عربستان کارزار خشونت‌بار خود علیه مخالفان را از سال 2017 میلادی یعنی از زمان ولایتعهدی بن‌سلمان آغاز کرده است.

به گفته مسئولان امریکایی، این یگان ده‌ها عملیات در داخل و خارج عربستان اجرا کرده است از جمله بازگرداندن اجباری شهروندان سعودی مخالف دولت از کشورهای عربی همچنین یگان قتل عربستان در دستگیری و رفتار توهین‌آمیز و شکنجه فعالان اجتماعی سعودی نظیر لجین الهذلول نقش مستقیم ایفا کرده است.

یگان قتل عربستان همچنین در سال 2018 میلادی یک عضو هیات علمی زن سعودی را بازداشت کردند و مورد شدیدترین شکنجه‌ها قرار دادند که منجر به خودکشی وی شد.

«سعود القحطانی»، یکی از مشاوران ارشد بن سلمان که سال‌ها به عنوان مشاور رسانه‌ای دیوان پادشاهی فعالیت داشته، مسئول این یگان بوده و به گزارش اطلاعاتی آژانس امنیت ملی امریکا، القحطانی اذعان کرده که هیچ تصمیمی بدون موافقت ولیعهد نگرفته است.

در همین رابطه، مسئولان امریکایی تصریح دارند که فرمانده میدانی یگان واکنش سریع «ماهر عبدالهزیز مطرب»، از افسران اطلاعاتی سعودی بوده که اغلب با بن سلمان در سفرهای خارجی حضور داشته است همچنین دیگر عضو این یگان، «ثار غالب الحربی»، از اعضای گارد پادشاهی سعودی بوده است که در سال 2017 میلادی ترفیع گرفت.

به نوشته نیویورک‌تایمز، سه فرد مذکور از اعضای تیم 21 نفره یگان قتل عربستان بودند که در کشتن خاشقجی به دستور ولیعهد سعودی نقش مستقیم داشتند.

پس از صدور این گزارش، وزارت خزانه‌داری امریکا، «احمد حسن محمد العسیری»، نائب رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی سعودی و دیگر اعضای یگان قتل عربستان را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست در سال 2018 میلادی به هنگامی برای پیگیری کارهای خود وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد، به دست یگان مذکور به فجیع‌ترین شکل ممکن به قتل رسید.

پیش از این وزارت امور خارجه عربستان در بیانیه ای گفته بود: واقعا تاسف بار است که گزارش این چنینی با نتیجه گیری های اشتباه و غیر قابل توجیه صادر می شود در حالی که عربستان این جنایت شنیع را محکوم و گام‌هایی برای تضمین عدم تکرار آن اتخاذ کرده و اعلام کرده است که هر اقدامی که به اعتبار رهبری، حاکمیت و استقلال دستگاه قضایی‌اش لطمه بزند، نمی پذیرد.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا