اقتصادیسرخط خبرها

توافق سوریه با ایران برای تامین فرآورده‌های نفتی و تاسیس بانکی مشترک

منبعی بلندپایه در دولت سوریه از ورود مناسبات اقتصادی با ایران به فاز اجرایی و برنامه دو کشور برای تاسیس بانکی مشترک خبر داد.

میدل ایست نیوز: منبعی بلندپایه در دولت سوریه اعلام کرد بازگشت مناسبات اقتصادی با ایران وارد فاز اجرایی شده است و دمشق چند روز پیش برای واردات فرآورده‌های نفتی با تهران در مقابل پرداخت مدت‌دار یا عقد قراردادها با بخش خصوصی سوریه به توافق رسید.

در همین رابطه، دولت سوریه بر تعیین زمانی مشخص و ثابت برای واردات نفت از ایران در سایه بحران کمبود فرآورده‌های نفتی در این کشور تاکید دارد؛ سوریه در سال 2011 میلادی 380 هزار بشکه نفت تولید می‌کرد اما اکنون این رقم به کمتر از 30 هزار بشکه کاهش یافته است و علت آن به تسلط طرف‌های دیگر بر مناطق نفت‌خیز سوریه مربوط می‌شود.

منبع مذکور که نخواست نامش ذکر شود، در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد: اتاق بازرگانی مشترک سوریه و ایران فردا دوشنبه نشستی ویدئوکنفرانسی برای بررسی فرصت‌ها و راهبردهای تجاری مشترک برگزار خواهد کرد که در آن نمایندگان کمیته عالی سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و بازرگانان دو کشور حضور خواهند داشت.

وی افزود: دولت سوریه به ایران قول داده تا بانکی مشترک تاسیس کنند تا وظیفه نقل و انتقال پول و دور زدن تحریم‌های اعمالی علیه دو کشور و تسهیل آمادگی‌ها برای بازسازی سوریه را انجام دهد.

در همین رابطه، «کیوان کاشفی»، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه پیشتر گفته بود دهم مارس آتی خط کشتیرانی بندرعباس به بندر لاذقیه سوریه آغاز به کار خواهد کرد.

کاشفی اظهار داشت: طبق توافق صورت گرفته، ماهی یک‌بار کشتی‌های باری به‌طور منظم از ایران به سوریه حمل بار خواهند داشت که نخستین محموله در تاریخ دهم مارس به بندر لاذقیه ارسال خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای راه اندازی این خط، هماهنگی‌های لازم با ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه و سازمان کشتیرانی ایران صورت گرفته است؛ افزود: قرار است در صورت نیاز این خط کشتیرانی به دو خط یعنی هر ۱۵ روز یکبار ارسال کالا به لاذقیه تبدیل شود، اما در ابتدای کار، یک‌بار در ماه صادرات به سوریه را به‌صورت منظم شروع می‌کنیم.

کاشفی گفت: قبلاً مشکل اصلی این بود که باید بارهای صادراتی در بندرعباس دپو می‌شد تا اینکه به ظرفیت مورد نظر می‌رسید؛ در آن صورت کشتی به سمت بندر لاذقیه حرکت می‌کرد، اما اکنون این محدودیت زمانی و معطلی ۴۵ روز برداشته ‌شده و هرماه به‌طور منظم کشتی لاینر به سوریه خواهد رفت.

کاشفی ادامه داد: هیچ محدودیتی در اقلام صادراتی وجود ندارد ضمن اینکه این کشتی‌ها هم کانتینربر و هم فله‌بر است و صادرکنندگان در صورت تمایل می‌توانند سوریه را به‌عنوان مقصد کالای صادراتی خود انتخاب کنند.

کاشفی پیشتر در سفر به سوریه و در ملاقات با نخست وزیر این کشور ؛ گزارشی از چگونگی تأسیس مرکز تجارت ایران به نخست‌وزیر سوریه ارائه کرد.

وی در این دیدار با اشاره به تحریم‌های آمریکا، گفت: معتقدیم فشارهای تحریم به دو کشور سوریه و ایران به نقطه پایان خود رسیده و این دو کشور توانسته‌اند الگویی از مقاومت در برابر زیاده‌خواهی آمریکا به دنیا معرفی کنند.

منبع یاد شده اظهار داشت: روی‌آوری مجدد دمشق به تهران پس از آن انجام شد که روسیه با مخالفان دولت سوریه برای تاسیس شورایی نظامی به منظور مدیریت مرحله انتقالی هماهنگی‌هایی انجام داده است همچنین کاهش اعتماد دمشق به مسکو و افزایش نگرانی‌های بشار اسد و نیز قدرت‌گیری دموکرات‌ها در امریکا و مشاهده پالس‌های مشترک مبنی بر گشایش روابط امریکا و ایران و لغو تحریم‌ها همگی عواملی است که دو کشور را به افزایش مبادلات و گشودن بازارهای جدید به روی ایران در سوریه نظیر بازسازی کارخانه‌های دولتی، شبکه‌های برق و زیرساخت‌ها تشویق کرده است.

در همین رابطه، «عماد الدین المصبح»، اقتصاددان سوری درباره حجم مبادلات تجاری ایران و سوریه گفت: حجم مبادلات دو کشور در سال گذشته 100 میلیون دلار بود که سهم ایران 85 میلیون دلار و سهم سوریه 15 میلیون دلار بوده است.

وی در پایان گفت: مبادلات تجاری دو کشور پس از ناآرامی‌ها و جنگ سوریه بیش از 600 درصد کاهش داشته است به طوری که حجم آن در سال 2011 میلادی 550 میلیون دلار بود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا