خبر اولسیاسی

وزارت امور خارجه عراق در واکنش به مجادله سفرای ایران و ترکیه: نیازی به دفاع از حاکمیت عراق نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در واکنش به مجادله توئیتری سفرای ایران و ترکیه در بغداد درباره حاکمیت عراق تاکید کرد که عراق نیازی به دفاع از حاکمیت خود ندارد.

میدل ایست نیوز: وزارت امور خارجه عراق امروز یکشنبه نسبت به مجادله کلامی (توئیتری) بین «ایرج مسجدی»، سفیر ایران در بغداد و «فاتح یلدز»، سفیر ترکیه در بغداد واکنش نشان داد.

«احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در اولین واکنش نسبت به این موضوع تاکید کرد که حاکمیت یک موضوع داخلی عراق است و نیازی به هیچ کشور خارجی برای دفاع از آن وجود ندارد.

وی در مصاحبه ای تلویزیونی با شبکه العراقیه گفت: حاکمیت عراق یک امر داخلی است و دولت عراق مسئولیت دفاع از آن و دفاع از منافع عراق را برعهده دارد.

الصحاف در پاسخ به مجادله توئیتری بین سفرای ایران و ترکیه در بغداد در خصوص حاکمیت عراق گفت: عراق نیاز به هیچ شخص یا گروهی برای دفاع از حاکمیت خود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق به توافق وین برای تنظیم روابط بین کشورها اشاره و تصریح کرد: این توافق دو اصل را برای رؤسای هیئت های دیپلماتیک در کشورهای میزبان مشخص می کند؛ اینکه به روابط دوجانبه توجه داشته باشند و در امور داخلی آنها دخالت نکنند.

پیش از این نیز الحلبوسی در توئیتر خود در واکنش به مجادله توئیتری سفرای ایران و ترکیه نوشته بود که وظیفه نمایندگان هیئت های دیپلماتیک خارجی در عراق نمایندگی کشورهایشان و تقویت همکاری میان کشورهایشان با عراق است.

او افزود که برخی از این نمایندگان باید به مسئولیت خود آگاه باشند و در آنچه به آنها مربوط نمی شود دخالت نکنند و به حاکمیت ارضی عراق احترام بگذارند تا به صورت متقابل با آنها برخورد شود.

ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد، در مصاحبه با شبکه «روداو» درباره وضعیت سنجار و تهدیدهای ترکیه گفته بود که ایران از امنیت و ثبات در سنجار حمایت می‌کند و وضعیت سنجار را به ترکیه نامربوط می‌داند و ترکیه حق تهدید و تصمیم‌گیری در این باره را ندارد و فقط عراق است که باید در این باره تصمیم بگیرد.

مسجدی اشاره کرده بود که ایران مخالف دخالت‌های نظامی ترکیه در عراق است و افزود که باید امنیت عراق به دست نیروهای امنیتی خود عراق باشد و نیروهای ترکیه باید از عراق خارج شوند.

«فاتح یلدیز»، سفیر ترکیه در بغداد، به اظهارات سفیر ایران در بغداد درباره دخالت نظامی ترکیه در عراق واکنش نشان داد و با انتشار توئیتی نوشت که سفیر ایران آخرین کسی است که می‌تواند درباره احترام گذاشتن ترکیه به مرزهای عراق سخن بگوید.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای کوتاه ضمن اعلام احضار سفیر ایران در آنکارا به دلیل اظهارنظر «ایرج مسجدی»، سفیر ایران در بغداد در اتهام‌زنی به ترکیه در نقض حاکمیت عراق، اظهار داشت: انتظار آنکارا از تهران نه مخالفت با مبارزه ترکیه علیه تروریسم، بلکه همراهی با ترکیه است.

وزارت امور خارجه ایران نیز «دریا اورس»، سفیر ترکیه در تهران را در پی اظهارات وزیر کشور ترکیه درباره حضور عناصر حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در ایران احضار کرد.

وزارت خارجه ایران پس از احضار سفیر ترکیه در تهران، یادداشتی اعتراضی نسبت به اظهارات وزیر کشور ترکیه تسلیم، و آن را غیر قابل قبول توصیف کرد.

وزارت خارجه ایران ضمن انتقاد از اظهارات سفیر ترکیه در عراق، آن را غیر قابل توجیه دانست.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا