خبر اولسیاسی

امریکا چه هدفی را از انتشار گزارش قتل خاشقچی دنبال می کند؟

هدف امریکا از انتشار گزارش قتل خاشقچی، فشار بر عربستان برای وابسته بودن این کشور به تصمیم خود و همراه کردن آن با تعادل دوباره سیاست خارجی کشور در خاورمیانه است.

میدل ایست نیوز: امریکا اخیرا گزارشی از قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه نگار عربستانی که در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد، منتشر کرد که موجب شد سوالاتی درباره آینده روابط امریکا و عربستان و هدف دولت جدید امریکا از این اقدام به وجود بیاید.

در گزارش مذکور آمده است که سرویس اطلاعاتی امریکا مسئولیت مستقیم قتل خاشقچی را برعهده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان گذاشته و مشاور اصلی وی نیز عامل مستقیم انجام این جنایت و حمایت از به کارگیری خشونت برای ساکت نگه داشتن مخالفان در خارج از کشور است.

این گزارش تاکید کرده است که امکان ندارد این عملیات بدون دستور شخصی بن سلمان انجام شده باشد.

پس از انتشار این گزارش واشنگتن تحریم هایی بر افرادی که در قضیه قتل خاشقچی دست داشتند اعمال کرد و سیاستی را مبنی بر محرومیت هر آنکه به نفع دولتی در سرکوب مخالفان در خارج از کشور فعالیت می کند برای ورود به امریکا را پیش گرفت.

اما استثنا شدن بن سلمان از تحریم های امریکا، واکنش های تندی همراه داشت. پیش از این «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه امریکا تاکید کرده بود که کشورش به دنبال تغییر و نه قطع روابط با عربستان است.

در همین راستا «سیف عبدالفتاح»، استاد علوم سیاسی در گفت وگویی با پایگاه خبری «عربی 21» گفت که اقدامات امریکا پس از انتشار گزارش قتل خاشقچی تاکنون ناچیز است و این ناچیز بودن اقدامات، نشان از قانون منافع و معادله ایجاد وابستگی به تصمیم امریکا دارد.

وی در این زمینه به تماس تلفنی جو بایدن با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان اشاره کرد و توضیح داد: دولت امریکا توپ را در زمین بن سلمان انداخته است به گونه ای که وی را متهم کرده و منتظر است بن سلمان از خود دفاع کند یا یک روایت دیگری از قتل خاشقچی ارائه دهد.

این استاد علوم سیاسی در ادامه اظهار داشت که عربستانی ها این اقدام را به صورت علنی انجام نخواهند داد بلکه ترجیح می دهند از مبادله و چانی زنی سیاسی استفاده کنند؛ امری که زمینه را برای مانور دو طرف طی هفته های آینده فراهم می کند.

تعادل دوباره

از طرفی دیگر «عبدالله عقرباوی»، پژوهشگر روابط بین الملل و امور امنیتی معتقد است آنچه رخ داده در راستای تلاش دولت جدید امریکا برای بازگرداندن تعادل به سیاست خارجی امریکا نسبت به منطقه خاورمیانه است.

عقرباوی در گفت وگویی با پایگاه خبری «عربی 21» گفت: مسئولان دولت جدید امریکا می بینند که سیاست ترامپ در قبال عربستان، روابط بین دو طرف را از شیوه سنتی آن خارج کرده است و نیاز به کنترل دوباره دارد به خصوص با توجه به اینکه دولت بایدن مسائل حقوق بشر را در اولویت قرار می دهد.

وی تاکید کرد که بعید است روابط بین امریکا و عربستان شاهد تحولات ریشه ای و بحران های غیرقابل حل باشد و گفت که موضوع در تغییر روش های واشنگتن برای تاثیرگذاری بر عربستان نهفته است.

این پژوهشگر روابط بین الملل در ادامه افزود که این نوع فشار بر عربستان، این کشور را مجبور به پایبند بودن به برنامه دولت بایدن برای تعادل دوباره در روابط امریکا در منطقه خواهد کرد.

وی مساله قتل خاشقچی را پرونده ای مناسب برای فشار بر عربستان دانست که فرصت مناسبی برای پاسخگویی عربستان به نیازهای سیاست خارجی بایدن در منطقه از جمله توافق هسته ای ایران و جنگ در یمن محسوب می شود.

عقرباوی تاکید کرد که برنامه تعادل دوباره امریکا شامل ایران و ترکیه هم می شود و دولت امریکا از راه های مختلفی برای اجرای آن انجام خواهد داد.

از طرفی دیگر سیف عبدالفتاح در واکنش به اظهارات وزیر خارجه امریکا مبنی بر عدم تمایل برای قطع ارتباط با عربستان گفت که این مساله ثابت می کند امریکا درهایی را برای گزینه های مختلف خواهد گشود و یک گزینه برای روابط با عربستان قرار نخواهد داد.

آینده ولیعهدی بن سلمان

عبدالفتاح گفت که بعید نیست برکناری بن سلمان از ولیعهدی عربستان یا دست کم آزاد کردن افراد خاندان پادشاهی بخشی از گزینه های مختلف مطرح شده بر سر میز امریکایی ها باشد.

اما عقرباوی مساله برکناری بن سلمان از ولیعهدی عربستان و موضع واشنگتن در این خصوص را بسیار پیچیده توصیف کرد.

منبع
عربی 21

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا