اقتصادیخبر اولسیاسی

افتتاح خطوط جدید تجاری میان عراق و عربستان

عراق و عربستان در 18 ماه نوامبر گذشته، گذرگاه مرزی عرعر را پس از حدود سه دهه افتتاح کردند.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه شفق نیوز، «حبیب کاظم العلی»، مدیر گذرگاه عرر در مرز عراق با عربستان از نزدیک بودن افتتاح خطوط تجاری جدید میان عراق و عربستان خبر داد.

مهم ترین این خطوط تجاری در بخش خودرو، آهن و لوازم الکتریکی است، در کنار باز کردن خطوط تبادل تجاری از طریق همین گذرگاه و از خاک عربستان با کشور امارات متحده عربی و علاوه بر بستن قرارداد با شرکت های دیگر حوزه خلیج فارس که در تقویت واردات گذرگاه سهیم است.

وی در ادامه گفتگو با خبرگزاری شفق نیوز گفت واردات گذرگاه از ابتدای افتتاح آن تاکنون بهتر شده است، ولی برخی از بدخواهان برای ممانعت از کار گذرگاه شایعاتی را منتشر می کنند.

برخی تاجران در گذرگاه های دیگر، به ویژه تاجرانی که به وارد کردن کالا از گذرگاه مرزی طریبیل می پردازند شایعات را میان بقیه تاجران منتشر می کنند.

وی در ادامه افزود دیروز یکی از تاجران با من تماس گرفت و گفت که او پس از شنیدن شایعات مبنی بر ایمن نبودن جاده که باعث ممانعت از حرکت در گذرگاه شده، 50 کامیون پر از مواد غذایی را برگردانده است.

وی همچنین تاکید کرد که جاده های منتهی به گذرگاه کاملاً امن هستند، زیرا فرمانده عملیات الانبار شخصاً بر امنیت کل منطقه نظارت می کند.

از طرف فرماندهی عملیات مشترک و فرماندهی عملیات الانبار به ما دستور داده شد که مانع از دخالت هر گروهی در امور گذرگاه بشویم، علاوه بر ممانعت از ورود فرستاده های رسمی دولتی مگر بعد از موافقت عملیات مشترک و این امر در بهبود شرایط امنیتی منطقه نقش داشته است.

به نوشته وبگاه العرب، عراق تصمیم به افتتاح گذرگاه مرزی جدیدی از طریق استان نجف با کشور عربستان دارد تا روزنه ای برای همکاری و افزایش تبادل تجاری و تسهیل حرکت حجاج میان دو کشور باشد.

ناظران بر این باورند که این گام به روابط اقتصادی در حال رشد بین دو  کشور همسایه تحرک خواهد بخشید و به احیای شهرها و استان های واقع در جاده های منتهی به گذرگاه کمک می کند.

به نوشته روزنامه الصباح، «لؤی الیاسری»، استاندار نجف گفت مقامات محلی در استان نجف از ابتدای ماه دسامبر، مراحل ساخت راه زمینی را آغاز کرده اند که استان نجف را به مرز عربستان متصل می کند و هدف آن، گشودن گذرگاه جدیدی است که به احیای مناطق گردشگری و باستانی و افزایش مبادلات تجاری و تسهیل حرکت حجاج بین عراق و عربستان سعودی کمک می کند.

این مسئول عراقی تاکید کرد که بحران مالی و جنگ علیه گروه تروریستی داعش در سال 2014، اجرای این پروژه را که شرکت های وزارت مسکن و شهرسازی عراق آن را به عهده داشتند به تاخیر انداخت.

الیاسری از توافق عراق با عربستان برای باز کردن گذرگاه های مرزی بین دو کشور خبر داد و ابراز امیداواری کرد که این جاده یکی از این گذرگاه های مرزی تبادل تجاری و حرکت حجاج باشد و پیشرفت اقتصادی و کشاورزی و صنعتی و عمرانی بزرگی را برای استان در پی داشته باشد.

به نوشته وبگاه العرب، به گفته «حیدر حامد»، مسئول بخش جاده ها و پل ها در استان نجف، وزارت مسکن و شهرسازی عراق در حال کار بر روی اجرای پروژه جاده ارتباطی عراق و عربستان سعودی است که 239 کیلومتر طول دارد و هزینه کلی آن به 168 ملیارد دینار عراقی(حدود 116 ملیون دلار) می رسد.

کشور عربستان و عراق در 18 ماه نوامبر گذشته، گذرگاه مرزی عرعر را پس از حدود سه دهه افتتاح کردند و حرکت کامیون های تجاری بین دو کشور آغاز شد.

بازگشایی گذرگاه مرزی جدیده-عرر در افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی در زمینه های مختلف میان دو کشور و تسهیل رفت و آمد حجاج عراقی نقش موثری داشته است و همچنین در بسیاری از زمینه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی تاثیر خواهد  داشت.

گذرگاه های غیر رسمی از مهم ترین منابع تأمین سلاح و تجهیزات لجستیکی شبه نظامیان عراقی هستند و همچنین گذرگاه اصلی قاچاق ارزهای احتیاطی از عراق به خاک ایران هستند.

کشور عراق به استثنای گذرگاه های موجود در اقلیم کردستان، 9 گذرگاه مرزی زمینی با کشورهای همسایه دارد و عبارتند از زرباطیه و شلمچه و منذریه و الشیب و مندلی در مرز با ایران و سفوان در مرز با کویت و طریبیل در مرز با اردن و الولید و ربیعه در مرز با سوریه و چهار گذرگاه غیر رسمی در اقلیم کردستان دارد که سه تای آن در مرز با ایران و یکی در مرز سوریه است و گذرگاه های دریایی در استان بصره در جنوب عراق، علاوه بر گذرگاه عرر در عربستان.

ناظران از وجود تعداد دیگری از گذرگاه های مرزی غیر رسمی اعلام نشده در کشور خبر می دهند.

در ماه ژوئیه گذشته، ارتش عراق با هدف جلوگیری از قاچاق و فساد، به عهده گرفتن مدیریت همه گذرگاه های زمینی و دریایی این کشور به استثنای گذرگاه های اقلیم کردستان را اعلام کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا