سرخط خبرهاسیاسی

حمایت بارزانی از دعوت الکاظمی به برگزاری گفت‌وگوی ملی و حل مشکلات اربیل با بغداد

رئیس اقلیم کردستان از سخنان الکاظمی در برگزاری گفت‌وگوی ملی و توافق نهایی برای حل مشکلات موجود میان اربیل و بغداد حمایت کرد.

میدل ایست نیوز: «نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان از سخنان «مصطفی الکاظمی»، در برگزاری گفت‌وگوی ملی و توافق نهایی برای حل مشکلات موجود میان اربیل و بغداد حمایت کرد.

بارزانی در توئیتی نوشت: از دعوت الکاظمی برای برگزاری گفت‌وگوی ملی میان طرف‌های مختلف عراقی و انجام مذاکراتی واقعی و عمیق برای رسیدن به توافقی نهایی و راهکاری ریشه‌ای به منظور حل مشکلات موجود میان اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق بر اساس قانون اساسی حمایت می‌کنم.

نخست وزیر عراق پیشتر به مناسبات پایان سفر پاپ گفته بود عراق امروز در برابر فرصتی واقعی برای بازیابی نقش تاریخی خود در منطقه و جهان به رغم سختی‌ها و چالش‌هاست و در این راستا فراخوانی برای گفت و گوی ملی داخلی را ارائه می کند که بیانگر خواسته های ملت عراق باشد.

او از همه نیروهای سیاسی و فعالان مردمی و جوانان معترض و مخالفان حکومت خواست که پشت میز مذاکره مسئولانه بنشینند و منافع ملی را اولویت دهند و از گفتمان تشنج فاصله بگیرند و فضا را برای اجرای انتخابات مهیا کنند.

وی تأکید کرد که باید به دولت فصت کافی برای سازندگی و اجرای انتخابات براساس بنیان های استوار داده شود.

الکاظمی گفت که گفت وگوی راهبردی درباره نحوه همکاری با ائتلاف بین المللی برای ایجاد شرایط لازم و جدول بندی زمانی اخراج همه نیروهای رزمی از خاک عراق براساس سازوکارهای فنی و زمانی مورد اتفاق در عین حفظ بهترین روابط با کشورهای ائتلاف و تضمین حاکمیت و امنیت عراق ادامه دارد.
او همچنین خواستار گفت وگوی ملی واقعی و عمیق در همه لایه های رسمی و حزبی و مردمی برای رسیدن به چارچوبی برای توافق نهایی جهت ترسیم دقیق روابط بغداد و اربیل با هدف تضمین وحدت اراضی عراق و حل مشکلات متراکم شد.

نخست وزیر عراق گفت که دولتش از زمان تشکیل در پی ترمیم روابط خارجی عراق و تلاش برای بازیابی جایگاه طبیعی عراق و وزنه آن در منطقه و جهان است و در این راستا گام های مهمی برداشته و سفر پاپ به عراق نیز موضع عراق در این باره را تقویت کرده است.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا