سرخط خبرهاسیاسی

وزیر امور خارجه مصر: تغییر سیاست آنکارا در قبال قاهره زمینه‌ای برای مناسبات طبیعی خواهد بود

وزیر امور خارجه مصر بر تمایل کشورش برای تداوم مناسبات میان دو ملت مصر و ترکیه تاکید کرد و افزود مواضع سیاسی منفی سیاستمداران ترکیه نشانگر روابط میان دو ملت نیست.

میدل ایست نیوز: «سامح الشکری»، وزیر امور خارجه مصر بر تمایل کشورش برای تداوم مناسبات میان دو ملت مصر و ترکیه تاکید کرد و افزود مواضع سیاسی منفی سیاستمداران ترکیه نشانگر روابط میان دو ملت نیست.

به گزارش شبکه روسیا الیوم، الشکری، وزیر امور خارجه مصر در برابر نمایندگان کمیسیون روابط خارجه پارلمان کشورش تصریح کرد: اگر تغییری در سیاست ترکیه در قبال مصر و عدم مداخله در امور داخلی و دنبال کردن سیاست‌های منطقه‌ای همسو با سیاست مصر بیابیم، احتمالا زمینه و اساسی برای روابط عادی خواهد بود.

الشکری اضافه کرد: روابطی خارج از کانال‌های دیپلماتیک عادی وجود نداشته است.

او در عین حال تاکید کرد، وزارت خارجه مصر اظهارات ترکیه در خصوص گشودن کانال‌های مذاکره بین دو کشور را زیر نظر دارد و می‌خواهد روابط مستحکم بین دو ملت ادامه یابد.

به گفته الشکری، وضعیت سیاسی همیشه با مواضع سیاستمداران ترکیه مرتبط است به خصوص بعد از مواضع منفی که در قبال مصر اتخاذ کردند، البته این مساله هیچ تاثیری روی روابط دو ملت ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی مصر درباره فرصت‌های ارتباط بین قاهره و آنکارا گفت، هیچ ارتباطی خارج از عرف دیپلماتیک وجود ندارد و ما اگر اقدامات واقعی از جانب ترکیه مشاهده کنیم و اهدافی با اهداف و سیاست‌های مصر وجود داشته باشند که در راستای ثبات در منطقه، عدم مداخله در امور کشورها و احترام متقابل است، زمینه‌ای مناسب برای روابط عادی با ترکیه خواهد بود.

او خاطرنشان کرد، تنها حرف کفایت نمی‌کند تغییر به عمل و سیاستگذاری‌ها مربوط است و عمل است که هر رابطه‌ای را به وضعیت عادی بازمی‌گرداند.

این دیپلمات مصری درباره پرونده سد النهضه نیز گفت، قاهره به تلاش روی توافق الزام‌آور در راستای حفظ حقوق منابع آبی مصر ادامه می‌دهد.

او تصریح کرد: اتیوپی تاکنون اراده سیاسی واقعی برای توافق نشان نداده است و ما امیدواریم به توافقی در راستای تحقق منافع سه کشور دست یابیم.

الشکری اضافه کرد: قاهره به توافق و همکاری بین سه کشور مصر، سودان و اتیوپی چشم امید دارد تا ما را از تنش در روابط دور سازد و همکاری و توسعه و شراکت را جایگزین آن کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی مصر درباره بحران شورای همکاری خلیج هم گفت: نحوه اجرای بیانیه العلا از سوی قطر پیگیری می‌شود.

او خاطرنشان کرد: هنوز زود است درباره پایبندی قطر به این بیانیه حکم صادر کرد و کمیته پیگیری عملکرد قطر را ارزیابی می‌کند.

الشکری در پایان تاکید کرد، پیام‌های مثبتی از جانب قطر در این باره وجود دارند.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا