سرخط خبرها

اولین تنش دیپلماتیک در روابط امارات و اسرائیل

امارات متحده در اعتراض به تلاش های بنیامین نتانیاهو برای استفاده انتخاباتی از سفرش به ابوظبی، برنامه های مربوط به این سفر را به تعلیق درآورده است.

میدل ایست نیوز: پایگاه امریکایی «اکسیوس» به نقل از منابع امریکایی خبر داد که امارات متحده در اعتراض به تلاش های بنیامین نتانیاهو برای استفاده انتخاباتی از سفرش به ابوظبی، برنامه های مربوط به این سفر را به تعلیق درآورده است.

براساس این گزارش، اهمیت این ماجرا در آن است که این اولین بحران دیپلماتیک در روابط امارات و اسرائیل پس از برقراری روابط رسمی میان آنها در اوت گذشته است.

قرار بود نتانیاهو در آستانه انتخابات اسرائیل به امارات سفر کند و ناظران این سفر را تلاش وی برای افزایش تبلیغات انتخاباتی دانسته بودند اما این سفر که قرار بود در 23 مارس جاری برگزار شود برای پنجمین بار در حالی لغو شد که اظهارات متناقضی درباره علت لغو آن مطرح شده است.

روز سه شنبه (16 مارس) انور قرقاش، مشاور ارشد ولیعهد امارات، در توئیتی تأکید کرد که امارات حاضر نیست در هیچ فعالیت انتخاباتی در اسرائیل درگیر باشد.

او گفت که از نظر امارات هدف از عادی سازی روابط با اسرائیل ایجاد بنیان راهبردی قدرتمند برای تقویت صلح و شکوفایی در همکاری با اسرائیل است و نه اکنون و نه در آینده امارات حاضر نیست که در انتخابات اسرائیل درگیر شود.

براساس گزارش «اکسیوس» نتانیاهو پیشنهاد کرده بود که در سفرش به ابوظبی مراسمی برای امضای رسمی معاهده عادی سازی روابط با سودان امضا شود و ولیعهد ابوظبی ضمن استقبال از این پیشنهاد تأکید کرده بود که این مراسم باید بعد از برگزاری انتخابات در اسرائیل برگزار شود.

این در حالی است که برخی ناظران معتقدند که انتخابات اسرائیل این بار هم به نفع نتانیاهو تمام نخواهد شد و او از دستیابی به اکثریت پارلمانی ناکام خواهد ماند.

هفته گذشته نیز سفر نتانیاهو به ابوظبی به علت خودداری اردن از صدور مجوز پرواز هواپیمای نتانیاهو از آسمان اردن لغو شده بود.

از طريق
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا