اقتصادیخبر اولسرخط خبرها

عراق 60درصد از ذخایر گوگرد جهان را در اختیار دارد

مدیرکل شرکت دولتی گوگرد المشراق اعلام کرد بیش از نیمی از ذخایر گوگرد جهان در عراق قرار دارد.

میدل ایست نیوز: «عبدالمنعم نائق عبوش الجبوری»، مدیرکل شرکت دولتی گوگرد المشراق اعلام کرد بیش از نیمی از ذخایر گوگرد جهان در عراق قرار دارد.

الجبوری در گفت‌وگویی مطبوعاتی تصریح کرد: ذخایر گوگرد عراق در میادین شماره 1، 2 و 3 شرکت المشراق در استان نینوا 354 میلیون تن از مجموع 600 میلیون تُن ذخایر جهانی است.

شرکت گوگرد المشراق در 1969 تأسیس شد و در همکاری با یک شرکت لهستانی استخراج گوگرد را آغاز کرد. این همکاری تا سال 1990 ادامه یافت.

شرکت گوگرد المشراق از سال 2017 پس از بازپس گیری استان نینوا از دست تروریست های داعش، دوباره فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون گوگرد کشاورزی که برای آفت زدایی استفاده می شود و زاج که برای تصفیه آب استفاده می شود تولید می کند.

«احمد الجبوری»، نماینده استان نینوا در مجلس عراق، تأکید می کند که علت عدم بهره برداری از این ثروت عظیم آن است که مشکلات امنیتی مانع از جذب سرمایه خارجی در عراق می شود و فناوری عراق برای استخراج این گوگرد بسیار قدیمی شده است.

«مرتضی الصافی»، سخنگوی وزارت صنایع عراق، تأکید می کند که دولت کنونی از زمان آغاز فعالیتش طرحی کامل برای راه اندازی دوباره صنایع به خصوص در مناطق آزادشده از چنگ داعش تنظیم کرده که یکی از آنها همین معدن گوگرد مشراق است.

مدیر شرکت گوگرد المشراق می گوید که این شرکت در سال 2011 قراردادی با شرکت امریکایی دوکو برای واردات تجهیزات و ابزارآلات جدید استخراج گوگرد امضا کرد اما در سال 2014 با حمله داعش این دستگاه ها نصب نشد و بعد از آن هم لازم بود که ساختمان های و زیرساخت های شرکت بازسازی شود تا آن تجهیزات از بندر بصره منتقل شود.

وی اظهار داشت بازسازی زیرساخت های شرکت و انبارهای آن رو به اتمام است و با نصب آن تجهیزات این شرکت می تواند سالانه 2 میلیون تُن گوگرد خالص تولید کند.

منبع
الفرات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا