اقتصادیسرخط خبرها

تصمیمات تازه بانک مرکزی لبنان برای مهار قیمت ارز

بانک مرکزی لبنان سامانه‌ای الکترونیکی راه‌اندازی کرده که همه مبادلات ارزی در آن ثبت و این پایگاه به مرجع اصلی تعیین قیمت ارز تبدیل شود.

میدل ایست نیوز: بانک مرکزی لبنان در تلاش برای جلوگیری از سقوط قیمت ارز سامانه‌ای الکترونیکی راه‌اندازی کرد که همه مبادلات ارزی در آن ثبت و این پایگاه به مرجع اصلی تعیین قیمت ارز تبدیل شود.

در بیانیه رسمی بانک مرکزی لبنان که امروز (جمعه 19 مارس) منتشر شد آمده که بنا به توصیه‌های رئیس جمهور لبنان و پس از جلسه روز دوشنبه مقامات اقتصادی و امنیتی و قضائی در کاخ ریاست جمهوری، «ریاض سلامه»، رئیس بانک مرکزی لبنان، امروز با «شربل قرداحی»، مشاور اقتصادی رئیس جمهور جلسه‌ای برگزار و اقدامات انجام‌شده برای جلوگیری از افزایش ناموجه قیمت ارز را بررسی کرد.

پیش از این «میشل عون» به رئیس بانک مرکزی لبنان دستور داده بود که برای مهار قیمت ارز  و جلوگیری از افزایش مصنوعی آن به دست دلالان و همچنین پاک‌سازی بانک‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.

به موجب تصمیمات جدید بانک مرکزی، بانک‌های لبنان از هفته آینده مانند همه صرافان دارای مجوز می توانند ازطریق این سامانه مبادله ارز انجام دهند و کمیسیون نظارتی بر عملکرد بانک‌ها در این سامانه نظارت می‌کند و هرجا لازم باشد برای جذب نقدینگی وارد عمل می‌شود تا بتواند قیمت‌ها را مهار کند.

در روزهای گذشته قیمت دلار در بازار آزاد لبنان به حدود 15 هزار لیره رسیده بود هرچند از دیروز روند کاهش آغاز شد و امروز در حدود 11600 لیره بود.

اقدامات حکومت لبنان برای جلوگیری از افزایش قیمت ارز، ازجمله بازداشت صرافان غیر مجاز و فیلتر کردن سایت‌های تبادل ارز تاکنون بدون نتیجه مانده است.

این افزایش بی سابقه قیمت ها موجب تظاهرات و ناآرامی هایی در نقاط گوناگون لبنان شده است.

 برخی ناظران علت کاهش قیمت ارز از دیروز را پیدایش امید به تشکیل دولت در آینده نزدیک دانسته اند و پیش بینی می کنند که اگر جلسه روز دوشنبه الحریری، مأمور تشکیل کابینه، با عون به نتیجه نرسد قیمت ارز دوباره روند صعودی پیدا کند.

روز گذشته الحریری و عون پس از اظهاراتی تنش آلود با یکدیگر دیدار و توافق کردند که روز دوشنبه بار دیگر دیدار کنند و الحریری لیست نهایی کابینه خود را تحویل بدهد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا