خبر اولسرخط خبرها

رویترز: فعالیت «الجزیره» همچنان مسئله اصلی اختلافی میان عربستان و مصر با قطر است

عربستان و مصر روند مذاکرات برای حل مسائل اختلافی با قطر را آغاز کرده و به پیشرفت‌هایی هم رسیده‌اند اما مذاکرات امارات با قطر هنوز پیشرفتی حاصل نکرده است.

میدل ایست نیوز: هشت دیپلمات غربی و دو منبع در منطقه به خبرگزاری «رویترز» گفته‌اند که موضوع فعالیت شبکه «الجزیره» همچنان یکی از اصلی‌ترین موارد اختلاف میان عربستان و مصر و امارات و بحرین با قطر است.

بر اساس این گزارش، عربستان و مصر روند مذاکرات برای حل مسائل اختلافی با قطر را آغاز کرده و به پیشرفت‌هایی هم رسیده‌اند اما مذاکرات امارات با قطر هنوز پیشرفتی حاصل نکرده و بحرین هم هنوز مذاکراتی آغاز نکرده است.

یک مقام در وزارت خارجه امریکا تأکید کرده که هدف امریکا به عنوان واسطه ازسرگیری این مذاکرات آن است که این کشورها به صورت یک تیم منسجم وارد عمل شوند و افزوده که امریکا از روند پیشرفت مذاکرات راضی است.

این مقام تأکید کرده که هنوز در مراحل اولیه مذاکرات هستیم.

از سوی دیگر، سه مقام غربی و دو مقام عرب تأکید کرده‌اند که موضوع شبکه «الجزیره» و نیز فعالیت شبکه‌های اجتماعی وابسته به قطر از اصلی‌ترین موارد اختلافی است که در همه مذاکرات مطرح می‌شود.

این منابع گفته‌اند که چهار کشور مزبور فعالیت الجزیره را تحریک افکار عمومی جهان عرب علیه خود می‌دانند.

به گفته این منابع در مدت اخیر الجزیره از لحن شدید خود در پوشش اخبار عربستان کاسته اما درمورد دیگر کشورها سیاست مشابهی را در پیش نگرفته است.

سه منبع امنیتی مصری تأکید کرده اند که قاهره از دوحه می‌خواهد که اعضای اخوان المسلمین را که به قطر پناهنده شده‌اند تحویل مصر بدهد و با مصر در عرصه امنیتی همکاری کند.

در عین حال، یک مقام قطری در گفت‌وگو با این خبرگزاری تأکید کرده که موضوع تحویل افرادی به مصر هرگز مطرح نبوده و قطر به این گونه پیشنهادها پاسخ منفی خواهد داد.

او گفت که قطر از مصر خواسته بود که گزارشگر الجزیره را آزاد کند و مصر هم به این درخواست پاسخ مثبت داد.

کشورهای مصر و امارات و عربستان و بحرین در نشست سران شورای همکاری در شهر العلا به سه سال روابط تیره خود با قطر پایان دادند.

منبع
سیویس اینفو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا