اقتصادیخبر اول

عراق با افزایش صادرات به چین و هند سهم خود را از بازارهای اروپا کاهش می دهد

چین و هند دو ـ سوم صادرات نفتی عراق را به خود اختصاص داده اند که مجموعا معادل حدود 2 میلیون بشکه در روز می شود.

میدل ایست نیوز: پایگاه «اویل پرایس» با انتشار آماری خبر داد که عراق با افزایش وابستگی خود به مشتریان آسیایی به خصوص هند و چین سهم خود را از بازارهای اروپا کم کرده است.

این پایگاه تأکید کرده که میانگین سهم کشورهای آسیایی در صادرات عراق در سه سال گذشته روند افزایشی داشته و در سال 2020 به 80 درصد رسیده است، در حالی که این مقدار در سال 2017 معادل 60 درصد، در سال 2018 معادل 65 درصد و در سال 2019 معادل 71 درصد بوده است.

این گزارش افزوده که چین و هند دو ـ سوم صادرات نفتی عراق را به خود اختصاص داده اند که مجموعا معادل حدود 2 میلیون بشکه در روز می شود.

وزارت نفت عراق اعلام کرد که صادرات نفتی این کشور در ماه فوریه به 2.96 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. صادرات عراق در ماه قبل از آن 2.86 میلیون بشکه بوده است.

درآمد عراق از فروش این مقدار نفت در ماه فوریه حدود 5 میلیارد دلار بوده و هر بشکه نفت را با قیمت میانگین 60.3 دلار فروخته است. میانگین قیمت نفت فروخته شده عراق در ماه پیش از آن بشکه ای 53.2 دلار بوده است.

عراق دومین تولید کننده نفت در اوپک است و تقریبا درآمدهای نفتی، همه درآمد دولت عراق را تشکیل می دهد. در سال 2020 با کاهش قیمت نفت عراق دچار بحران مالی شدیدی شد.

ماه گذشته «علی الشطری»، نائب رئیس شرکت بازاریابی و فروش نفت عراق، در گفت وگو با C&P Global  گفت که عراق به صادرات نفتی خود به هند و چین ادامه می دهد و این باعث می شود که عراق جایگاه خود را در بازارهای نفت تثبیت کند.

او گفت که هند بازار مهمی برای عراق است و عراق هرگز صادرات خود به هند را متوقف نخواهد کرد مگر آنکه «قوه قهریه» در کار باشد.

صادرات نفتی عراق به هند در سال 2020 با افزایش 9.4 درصدی به 351 میلیون بشکه در روز رسید که 25 درصد نیاز نفتی هند را تأمین می کند.

الشطری تأکید کرد که بعد از هند و چین، کره جنوبی بزرگ ترین خریدار نفت عراق است و افزود که صادرات نفتی عراق به غرب بسیار کمتر از آن چیزی است که به شرق آسیا صادر می کند.

در سال 2020 عراق سومین صادرکننده بزرگ نفت به چین نیز بود و 11 درصد نیازهای نفتی چین را تأمین می کرد.

رئیس سومو همچنین خبر داد که بازارهای تازه ای در میان شرکت های خصوصی هند و چین نیز ایجاد شده که عراق در پی دستیابی به آنها هم هست.

او گفت که عراق در پی ساخت مخازن نفتی در کشورهای آسیایی با هدف افزایش صادرات نفت و تضمین ارسال نفت خام خود به بازار این کشورهاست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا