خبر اولسیاسی

فشارهای شدید اسرائیل و چند کشور عربی برای لغو انتخابات پارلمانی فلسطین

دو تن از سران فتح خبر دادند که «محمود عباس» تحت فشار شدید از جانب اسرائیل و برخی کشورهای عربی برای لغو انتخابات سراسری در فلسطین است.

میدل ایست نیوز: دو تن از سران سازمان آزادی‌بخش فلسطین (فتح) خبر دادند که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تحت فشار شدید ازجانب اسرائیل و برخی کشورهای عربی برای لغو انتخابات سراسری در فلسطین است.

«فتح صبری صیدم»، عضو کمیته مرکزی فتح، در مصاحبه با رادیو فلسطین گفت که این فشارها حالت مستقیم پیدا کرده و از حالت اشاره و کنایه خارج شده است.

او گفت که اسرائیل به بهانه برگزاری انتخابات پارلمانی خودش هنوز مجوزهای لازم برای برگزاری انتخابات فلسطین در بیت المقدس را نداده و افزود که اسرائیل از این راه می‌کوشد که انتخابات فلسطین را لغو کند.

این عضو بلندپایه فتح تأکید کرد که با وجود همه فشارها سران فلسطینی انتخابات را برگزار خواهند کرد.

ازسوی دیگر، «جبریل رجوب»، دبیر کمیته مرکزی فتح، هم تأکید کرد که فشارهایی از  جانب اسرائیل و حتی کشورهای عربی و منطقه‌ای بر سران فلسطین برای لغو انتخابات وجود دارد.

او گفت که این فشارها در قالب تبلیغات منفی و تلاش برای ایجاد اختلاف و فتنه در میان فلسطینیان انجام می‌شد و همگی در راستای منافع تل آویو است و تأکید کرد که فلسطینیان تن به این فشارها نمی‌دهند.

رجوب افزود که قرار نیست فتح و حماس لیست مشترک انتخاباتی بدهند.

روز چهارشنبه در پایان دور دوم مذاکرات نیروهای فلسطینی در قاهره، این نیروها میثاقی امضا کردند که به موجب آن متعهد به اجرای انتخابات در بیت‌المقدس و کرانه باختری و غزه و رفع همه موانع اجرای آن به‌خصوص در بیت‌المقدس و همچنین رعایت اصول رقابت شرافتمندانه در انتخابات شدند.

در نیمه ماه ژانویه گذشته «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، با انتشار بخشنامه‌ای رسمی زمان برگزاری سه انتخابات عمومی در فلسطین را تعیین کرد.

در مرحله اول انتخابات پارلمانی فلسطین در 22 مه و انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان در 31 اوت و انتخابات مجلس ملی پس از تفاهمات داخلی تا حداکثر ژوئیه 2021 برگزار شود.

این بخشنامه‌ها پس از جلسه محمود عباس با کمیته مرکزی انتخابات فلسطین صادر شده است.

پیش از آن «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، از دریافت نامه مکتوب «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، مبنی بر تعهد وی به اجرای انتخابات و تحقق اصل مشارکت ملی فلسطینی «همچون ملتی واحد در میهنی واحد با رهبری واحد» خبر داد.

حماس اعلام کرده بود که با برگزاری همزمان سه انتخابات پارلمان، مجلس ملی، و ریاست تشکیلات مخالف است، اما چند روز پیش اعلام شد که حماس با عقب نشینی از این موضع در نامه ای به محمود عباس موافقت کرده که این سه انتخابات با فاصله حداکثر 6 ماهه از یکدیگر برگزار شود.

این انتخابات اولین انتخابات در سرزمین های فلسطینی از سال 2006 خواهد بود.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا