سرخط خبرهاسیاسی

تشکیل هسته بحران در ذی‌قار؛ تلاش جدید دولت عراق برای مهار اعتراضات

با وجود اقدامات دولت عراق در تغییر مقامات محلی استان ذی قار اما همچنان اعتراضات مسالمت‌آمیز در این استان ادامه دارد و الکاظمی کمیته بحرانی برای اداره ذی قار تشکیل داده است.

میدل ایست نیوز: با وجود اقدامات دولت عراق در تغییر مقامات محلی استان ذی قار از جمله پذیرش استعفای «ناظم الوائلی» و معرفی «عبدالغنی الاسدی»، رئیس دستگاهه امنیت ملی عراق به عنوان استاندار موقت ذی قار، اما همچنان اعتراضات مسالمت‌آمیز در این استان ادامه دارد تا جایی «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق ناچار به در پیش گرفتن راهکارهایی جدید از جمله تشکیل هسته بحران در ذی قار شده است.

در همین رابطه، ده‌ها تن از تظاهرات کنندگان با آتش زدن لاستیک خودروها به مسدود کردن جاده اصلی الناصریه با شهر الغراف اقدام کردند و شعارهایی در لزوم بهبود خدمات‌رسانی و ایجاد فرصت‌های شغلی سر دادند.

بر اساس گزارش منابع محلی، دولت الکاظمی اخیرا کمیته‌ای برای مدیریت بحران در ذی قار تشکیل داده است که شامل دو استاد دانشگاه «نجم الغزی» و «عبدالرضا سعود» و یک پزشک به نام «احمد الخفاجی» می شود.

در این میان، الغزی گفته کمیته بحرانی که هیات دولت برای اداره استان تشکیل داده، عبارت است از «پیشنهادی که مُرده به دنیا آمده» و تا به امروز هیچ نامه‌ رسمی در این باره صادر نشده است.

الغزی همچنین ضمن رد عضویت در این کمیته، گفت: پیشنهاد دولت چیزی بیش از تعلل و وقت‌کشی نیست و مشکلی را حل نخواهد کرد.

وی اظهار داشت: راهکار حل بحران در انتخاب استانداری مستقل تا زمان برگزاری انتخابات در دهم اکتبر آتی است.

معترضان ذی قار ضمن مخالفت با نامزدی شخصیت‌های پیشنهادی احزاب، اصرار دارند که شخصیتی مستقل و مورد پذیرش میادین اعتراضات برای استانداری این استان منصوب شود.

در همین رابطه، «علاء الرفیعی»، از معترضان ذی قار به العربی الجدید گفت: پیشنهاد دولت برای تشکیل هسته بحران، تلاشی جدید برای از میان برداشتن اعتراضات است و تظاهرات کنندگان به کمتر از استانداری مستقل رضایت نخواهند داد.

معترضان همچنین خواستار محاکمه «جمیل الشمری»، رئیس پیشین هسته بحران ذی قار هستند و وی را به دست داشتن در کشتار تظاهرات کنندگان در اعتراضات اکتبر 2019 میلادی متهم می کنند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا