خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

کلاف سردرگم تشکیل دولت در لبنان؛ الحریری کابینه پیشنهادی عون را نمی‌پذیرم

نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان ضمن اعلام مخالفت با ترکیب کابینه پیشنهادی رئیس جمهوری این کشور، آن را در تضاد با قانون اساسی دانست.

میدل ایست نیوز: «سعد الحریری»، نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان ضمن اعلام مخالفت با ترکیب کابینه پیشنهادی «میشل عون»،رئیس جمهوری این کشور، آن را در تضاد با قانون اساسی دانست.

الحریری پس از نشست امروز با عون تصریح کرد رئیس جمهور اصرار دارد که هم‌پیمانان سیاسی‌اش یک‌سوم تعیین کننده در دولت (وزارتخانه‌های مهم) را برعهده گیرند که این امر در تضاد با قانون اساسی است و با مخالفت الحریری رو به رو شد و وی بر تشکیل دولتی تکنوکرات تاکید دارد.

الحریری پیش از ترک کاخ ریاست جمهوری بعبدا، فهرست کابینه پیشنهادی خود را در اختیار روزنامه‌نگاران گذاشت و گفت عون با این فهرست موافقت نکرده است و مردم لبنان باید خود بر کابینه پیشنهادی قضاوت کنند.

وی افزود: ترکیب دولت را از بیش از صد روز پیش ارائه دادم، وظیفه میشل عون رییس جمهور ارائه ترکیب دولت نیست.

میشل عون پیشتر در یک سخنرانی تلویزیونی گفته بود پس از آنکه سعد الحریری سیاهه دولتی را ارائه کرد که حداقل‌های توازن و معاهده‌های سابق در آن رعایت نشده بود و دولت را به تعطیلی کشاند، از وی دعوت می‌کنم که برای تشکیل فوری دولت با توافق من براساس سازوکارها و معیارهای قانونی‌ای که در دولت‌ها رعایت شده بدون هرگونه تأخیر در کاخ ریاست جمهوری حاضر شود.

او ادامه داد: اگر نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه از تشکیل و ریاست دولت نجات ملی که بتواند اوضاع پرمخاطره کشور را اداره کند خود را ناتوان می‌بیند باید به هر کس دیگری که از این توانایی برخوردار است فرصت دهد.

الحریری در پاسخ به این اظهارات عون در بیانیه‌ای «شدید اللحن» خطاب به وی گفت: عون در برابر دو گزینه قرار دارد؛ با باید حکم تشکیل دولتی تکنوکرات، غیر حزبی و قادر به انجام اصلاحات مطلوب را امضا کند یا با برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری موافقت کند.

سعد الحریری حدود 4 ماه است که مأمور تشکیل کابینه شده اما اختلافات وی با رئیس جمهور مانع از تشکیل دولت شده است.

کابینه پیشنهادی الحریری را در زیر می توانید مشاهده کنید:

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا