خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

وزارت منابع آب عراق: مذاکرات بغداد و تهران برای ترسیم مرزهای آبی و حقابه عراق تقریبا به در بسته خورده است

مشاور وزارت منابع آب عراق اعلام کرد مذاکرات بغداد و تهران درباره ترسیم مرزهای آبی و حقابه عراق تقریبا به در بسته خورده است.

میدل ایست نیوز: «عون ذیاب»، مشاور وزارت منابع آب عراق اعلام کرد مذاکرات بغداد و تهران درباره ترسیم مرزهای آبی و حقابه عراق تقریبا به در بسته خورده است.

ذیاب در گفت‌وگویی مطبوعاتی تصریح کرد: مذاکرات دو طرف به دلیل پافشاری طرف ایرانی بر لزوم پایبندی به بندهای توافق 1975، تقریبا به در بسته خورده چرا که دولت عراق اعتقاد دارد توافق 1975 در زمان رژیم گذشته امضا شده و لذا غیر قابل تایید است.

وی گفت: اجرای توافق الجزایر و نیز لغو آن هر دو امری دشوار است اما آنچه در مقطع کنونی برای ما حائز اهمیت است، ورود به مذاکرات با طرف ایرانی برای حل اختلافات بر سر رودهای مرزی مشترک است و در توافق الجزایر پیوستی در رابطه با این رودهای مرزی وجود دارد.

مشاور وزارت منابع آب عراق با بیان اینکه تحرکات بغداد برای حل این اختلافات با تهران «غیرفعال» است، اظهار داشت: وزارت امور خارجه مسئول تعیین تکلیف ترسیم مرزهای زمینی و توافق برای حل این اختلافات مرزی مشترک است.

وی اظهار داشت: مرزهای زمینی ترسیم شده و تنها اختلاف بر سر برخی مناطق است که می توان آن را حل کرد. (ستون‌های ثابتی وجود دارد که بین آن، مناطق ناهمواری وجود دارد که نیازمند ستون‌های فرعی است)

ذیاب تصریح کرد: مشکل اصلی بر سر ترسیم مرزهای آبی و مشخصا رسیدگی به مرز دو کشور در شط العرب است.

وی گفت: ذخایر آبی ما بر دو رود دجله و فرات قابل قبول است و می‌تواند نیازهایمان را در فصل تابستان و حتی آغاز زمستان آتی تامی کند اما ما نگران موضوع رود دیالی هستیم که از دو سد دربندخان و حمرین تغذیه می شود که هر دو وابسته به رود سیروان هستند که از ایران سرازیر می شود.

قرارداد 1975 الجزایر در اوج اختلافات مرزی میان ایران و عراق بر سر مالکیت آب‌های شط العرب با میانجی‌گری «هواری بومدین» رئیس‌جمهور وقت الجزایر بین «عباسعلی خلعتبری» و «سعدون حمادی» وزرای امور خارجه وقت ایران و عراق و در حضور «عبدالعزیز بوتفلیقه» عضو شورای انقلاب و وزیر امور خارجه الجزایر در ۶ مارس ۱۹۷۵ به امضا رسید. در این معاهده مرز دو کشور در شط العرب بر پایه خط تالوگ تعیین شد.

یکی از موضوعات مهمی که در سفر اخیر «حسن روحانی»، رئیس جمهوری ایران به عراق مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت، تعیین تکلیف نهایی قرارداد مرزی ۱۹۷۵ الجزایر و توافق دو طرف بر آغاز عملیات لایروبی شط العرب بود.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا