خبر اولسیاسی

مشاور انتخاباتی الکاظمی: پارلمان باید دو ماه پیش از انتخابات منحل شود/زمان برگزاری انتخابات نهایی است

مشاور نخست‌وزیر عراق در امور انتخابات تاکید کرد بر اساس قانون اساسی، پارلمان باید دو ماه پیش از زمان انتخابات منحل شود.

میدل ایست نیوز: «عبدالحسین الهنداوی»، مشاور نخست‌وزیر عراق در امور انتخابات تاکید کرد بر اساس قانون اساسی، پارلمان باید دو ماه پیش از زمان انتخابات، منحل شود.

الهنداوی درباره موضع دولت درخصوص جمع‌آوری امضای 172 نماینده برای انحلال پارلمان یک روز پیش از برگزاری انتخابات گفت: این موضوع مستقیما با دولت در ارتباط نیست بلکه مساله‌ مورد اشاره قانون اساسی است که تصریح دارد پارلمان باید دو ماه پیش از انتخابات منحل شود.

وی گفت: کمیساریای عالی انتخابات بر اساس مستندات لغو انتخابات در خارج از عراق را بررسی کرده همچنین وزارت امور خارجه اعلام کرده به دلیل مشکلات فنی و اپیدمی کرونا قادر به برگزاری منظم انتخابات در سفارتخانه ها نیست، از سویی دیگر به دلیل مشکلات مربوط به قانون انتخابات که کشور را به 83 حوزه انتخابیه تقسیم کرده است، برگزاری آن در خارج و نیز دادن کارت هوشمند انتخابات به اتباع عراقی خارج از کشور به دلیل ضیق وقت، ممکن نیست.

الهنداوی اظهار داشت: ضمانت‌های متعددی برای برگزاری انتخابات سالم و شفاف وجود دارد از جمله استفاده از کارت هوشمند تا علاوه بر ممانعت از تقلب، کسی نتواند چند بار رای دهد، افزون بر کارت هوشمند، نهادهای داخلی نظیر عین، شمس، تموز و اتحادیه وکلا به همراه ناظران بین المللی بر انتخابات نظارت خواهند داشت.

مشاور انتخاباتی الکاظمی تصریح کرد: زمان برگزاری انتخابات زودهنگام نهایی است و همه رای دهندگان باید کارت هوشمند داشته باشند و هر گونه تعویق در زمان انتخابات بسیار دشوار است و گروه های سیاسی نامزدهای خود را معرفی کرده و ائتلاف بندی‌ها آغاز شده است.

وی در پایان گفت: تاخیر در تصویب بودجه 2021 تاثیری بر زمان انتخابات ندارد و بودجه مشخصی برای کمیساری انتخابات جدا از بودجه اختصاص یافته است.

کمیساریای عالی انتخابات عراق پیشتر تصمیم به عدم برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در خارج از این کشور گرفت.

همچنین بخوانید:

آیا کمیساری عالی انتخابات عراق می‌تواند درباره عدم برگزاری انتخابات در خارج از کشور تصمیم بگیرد؟

 

منبع
الفرات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا