اقتصادیخبر اول

سوئز شریان تجاری مسدود، مانعی بر سر راه تجارت عظیم جهانی

تجارت جهانی با انسداد کانال سوئز توسط یک کشتی، یکی از مهم ترین شریان های خود را از دست داده است.

میدل ایست نیوز: کانال سوئز مسدود شده، بحران ممکن است تا یک هفته به طول بیانجامد. منابع تجارت جهانی یکی از مهم ترین شریان های خود را از دست داده است. شرکت های بارگیری که کشتی هایشان در پی انسداد کانال سوئز متوقف شده اند، دچار مشکل شده، شرکت ها و وارد کنندگان سعی دارند از سایر مسیرها که مدت و هزینه بیشتری دارد کشتی های خود را عبور دهند و در نهایت جهان با بحران منابع جدیدی روبه روست که موجب کمبود برخی کالاها و افزایش قیمت آنها می شود.

کارشناسان دریانوردی به خبرگزاری بلومبرگ گفتند تلاش ها برای رفع انسداد کانال سوئز دست کم ممکن است تا چهارشنبه آتی طول بکشد که زمانی طولانی تر از حد انتظار است.

اینگونه احتمال نابسامانی هایی در زنجیره تامین جهانی از نفت تا حبوبات و خودرو وجود دارد و ممکن است تاثیر آن تا شرکت های بزرگی که اقدام به فروش  اینترنتی می کنند از جمله آمازون برسد.

برخی منابع به بلومبرگ گفتند ماموریت به جریان انداختن کشتی متوقف شده در کانال سوئز که بارش به 200 هزار تن می رسد تقریبا یک هفته کار می برد و شاید بیش از این مدت نیز طول بکشد در حالی که ابتدا انتظار می رفت تلاش ها دو روزه، نتیجه دهد.

این کار از روز سه شنبه با لوکوموتیوها و بیل مکانیکی، که تجهیزات کوچکی در مقایسه با کشتی 400 متری هستند، ناموفق بوده و صف کشتی های باری اقیانوس پیمای مملو از میلیاردها دلار نفت و کالاهای مصرفی به بیش از 300 مورد رسیده است.

در صورت نیاز به تخلیه کشتی یا تعمیرات گسترده در کانال سوئز، طبق گفته رندی گیونز، معاون اول شرکت پژوهش های حمل و نقل دریایی انرژی، مطمئناً زمان انسداد کانال حداقل دو هفته به طول خواهد انجامید.

گفتنی است سالانه 12 درصد تجارت جهانی از این کانال عبور می کند، از نفت خام گرفته تا غلات و قهوه فوری.

در صورتی که مسیر کانال سوئز مسدود باشد، کشتی های باری حامل نفت خام از خاورمیانه به اروپا باید مسافتی حدود 6 هزار مایل طی کرده و از راس الرجاء الصالح در آفریقا عبور کنند که این امر موجب افزایش حدود 300 هزار دلاری هزینه های سوخت می شود.

کانال سوئز گذرگاه اصلی واردات گاز اروپا از خاورمیانه و برخی از بارها از دریای مدیترانه به آسیا محسوب می شود.

انسداد کانال سوئز در حال حاضر موجب توقف حدود دو میلیون بشکه نفت در روز و همچنین برخی از کالاها نظیر گندم و سنگ آهن می شود.

سوخت تنها بزرگترین منبع هزینه کشتی است و تا 60 درصد هزینه های عملیاتی را به خود اختصاص می دهد. برعکس، این تعلیق در حرکت کشتی ها، وضعیت بد بازار گازوئیل در آسیا را بدتر می کند، زیرا در حال حاضر در وضعیت ضعیفی است.

اطلاعات حمل و نقل از Refinitiv نشان می دهد که از روز سه شنبه بیش از 30 نفتکش در شمال و جنوب کانال منتظر عبور از آن هستند. تحلیلگران گفتند که تأثیر تاخیرهای حمل و نقل در بازارهای انرژی با فصلی که تقاضای کمتری برای نفت خام و گاز طبیعی مایع دارد کاهش می یابد.

برخی از کارشناسان نیز تخمین زده اند که توقف جریان تجاری در کانال سوئز نزدیک به 400 میلیون دلار در هر ساعت خسارت به بار می آورد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا