خبر اولسیاسی

مصطفی الکاظمی: عراق به حضور نیروهای نظامی خارجی نیاز ندارد/ همکاری اقتصادی از مشکلات منطقه می کاهد

نخست وزیری عراق در گفت وگویی تاکید کرد که عراق به حضور نیروهای نظامی خارجی نیاز ندارد اما نیازمند حضور جنگنده های ائتلاف بین المللی است.

میدل ایست نیوز: «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری عراق امروز شنبه تاکید کرد عراق به حضور نیروهای نظامی خارجی در خاک خود نیاز ندارد اما به حمایت جنگنده های ائتلاف بین المللی نیاز دارد.

وی در گفت وگویی با شبکه «العربیه» گفت: عراق به حضور نیروهای نظامی خارجی در خاک خود نیاز ندارد اما نیازمند حمایت بین المللی و تداوم حضور جنگنده های ائتلاف بین المللی برای حملات هوایی به پناهگاه های داعش است.

نخست وزیری عراق با اشاره به اینکه نیاز به هماهنگی امنیتی و جنگنده های ائتلاف وجود دارد تصریح کرد: نیروهای امنیتی عراق عملیاتی در مناطق کوهستانی در استان کرکوک انجام دادند که طی آن بیش از 300 حمله هوایی انجام شد و شمار زیادی از عناصر داعش کشته شدند.

الکاظمی اظهارداشت روابط بین واشنگتن و بغداد باید به منافع امریکا و عراق در زمینه های اقتصاد، امنیت، فرهنگ، بهداشت و سایر زمینه ها تغییر کند.

فرمانده کل نیروهای مسلح عراق درباره فساد در عراق نیز تاکید کرد که کمیته مبارزه با فساد با اتهاماتی در خصوص مقامات بازداشت شده به اتهام فساد مواجه است و اعتبار این کمیته مخدوش شده است.

وی اشاره کرد که برخی طرف ها سعی دارند در مسیر تلاش های دولت عراق برای مبارزه با فساد و از بین بردن آن سنگ اندازی کنند.

الکاظمی گفت که ملت عرب از هم گسیخته است و همکاری اقتصادی می تواند از مشکلات منطقه بکاهد.

وی در گفت وگوی خود با جمعی از روزنامه نگاران عرب بیان کرد: شرق جدیدی می تواند با همکاری سه کشور (عراق، اردن و مصر) ایجاد شود، سیاست عراق را سال های طولانی در گرداب هایی فرو برد اما امروز منافع اقتصادی عامل اصلی در استراتژی همکاری است که از مشکلات خواهد کاست.

الکاظمی تاکید کرد درهای عراق برای همکاری اقتصادی به روی همه باز است و عراق سعی کرده است تا پیوستگی بین المللی بیشتری برای همکاری بین المللی با آن وجود داشته باشد.

نخست وزیری عراق در ادامه تاکید کرد که عراق یمن دیگری نخواهد بود و دولت در تلاش است عراق را به میدانی برای همگرایی و صلح و نه میدانی برای تسویه حساب تبدیل کند.

وی افزود: اجازه نخواهیم داد عراق میدانی برای جنگ باشد و نیاز داریم از تجربه یمن یاد بگیریم، عراق یمن دیگری نخواهد بود و اجازه نخواهیم داد مانند یمن شود.

الکاظمی با اشاره به اینکه برخی تلاش می کنند عراق عرصه ای برای اختلافات منطقه ای و بین المللی باشد و دولت با این تلاش ها مقابله کرده، گفت: باید به دنبال رویای جدیدی برای عراق باشیم که مفهوم حکومت و شهروندی را با یکسان بودن همه عراقی ها در برابر قانون ایجاد کند.

نخست وزیری عراق در بخشی دیگر به فرآیند بازپس گیری اعتبار حکومت که دولت عراق بر روی آن کار می کند اشاره کرد و گفت برخی از آن متضرر می شوند و تا لحظه آخر سعی در مقاومت دارند.

وی ادامه داد: سیاست صبر، قاطعیت و بازگردان اعتماد به دستگاه های امنیتی برای توقف این گروه ها را اتخاذ کرده و اقدامات بسیار مهمی انجام دادیم که موفقیت آمیز بوده است.

الکاظمی در بخش دیگری از سخنانش به قدرت نمایی نظامی در بغداد اشاره کرد و گفت: برخی در توضیح آنچه رخ داده بود دستپاچه شدند؛ هیچ فرصتی برای کسی که می خواهد خارج از چارچوب حکومت فعالیت کند وجود ندارد.

وی ادامه داد: شاهد حضور نظامی در بغداد بودید اما ما امروز به اعمال اقتدار حکومت و جلوگیری از تکرار این اجتماعات ادامه خواهیم داد.

منبع
بغداد الیومبغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا