خبر اولسرخط خبرها

پس از جنگ، قحطی و فقر؛ کرونا به جان مردم یمن افتاد

سازمان پزشکان بدون مرز نسبت به افزایش شدید آمار ابتلا به کرونا در یمن هشدار داد.

میدل ایست نیوز: گویی درد و رنج مردم یمن رو به پایان ندارد و این‌بار غول کرونا در میانه هشدارهای سازمان‌های کمک‌رسان‌، به جان مردم این کشور افتاده و آنها را به کام مرگ فرو می برد.

در همین رابطه، سازمان پزشکان بدون مرز نسبت به «افزایش شدید» آمار موارد ابتلا به کرونا در یمن هشدار می‌دهند؛ کشوری که به دلیل جنگ چندین ساله بسیاری از تاسیسات درمانی‌اش نابود شده و جزء فقیرترین کشورهای جهان به شمار می رود.

سازمان غیر دولتی پزشکان بدون مرز در بیانیه‌ای به زبان عربی گفت: افزایش شدید آمار ابتلا به کووید-19 در سراسر یمن بسیار نگران کننده است.

«رافائیل فیخت»، رئیس هیات نمایندگی این سازمان در یمن با اشاره به افزایش شدید ابتلا به کرونا در هفته‌های اخیر و نگرانی‌ای عمیق ناشی از آن، از جامعه جهانی و سازمان‌های مسئول خواست تا کمک‌های مالی و پزشکی بیشتری به یمن ارسال کنند.

از سوی دیگر، «لاین لوتنز»، هماهنگ کننده پزشکان بدون مرز در یمن گفت: بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا به دلیل نبود امکانات پزشکی وضعیت‌شان رو به وخامت می نهد.

وی گفت: درمان این بیماران دشوار است زیرا اغلب آنها نیازمند اکسیژن و مراقبت پزشکی هستند اما به دلیل جنگ، توانایی یمن در تامین مراکز مراقبت‌های ویژه محدود است.

هر روز صد مورد ابتلا به کرونا در یمن ثبت می‌شود هرچند این کشور در ابتدای همه گیری به علت قطع ارتباط با بقیه کشور‌ها از بیماری در امان مانده بود. کارشناسان تخمین می‌زنند شمار مبتلایان به علت کمبود کیت آزمایش بسیار بیشتر از تعداد اعلام شده باشد. یمن با داشتن ۳۰ میلیون نفر جمعیت حدود سه هزار و ۹۰۰ ابتلا و ۸۲۰ مورد مرگ به علت کرونا را ثبت کرده است.

در همین رابطه،  «دیوید بیزلی»، رئیس برنامه جهانی غذای سازمان ملل پیشتر در سخنانی نسبت به خطر وقوع بزرگ‌ترین قحطی در تاریخ معاصر در یمن هشدار داده بود.

رئیس برنامه جهانی غذا در نشست شورای امنیت نسبت به خطر وقوع بزرگ‌ترین قحطی در تاریخ معاصر در یمن هشدار داد.

وی گفت: درحال حاضر در یمن بیش از ۱۶ میلیون نفر با بحران قحطی یا بدتر از آن مواجه هستند.

بیزلی در ادامه خواستار کنار گذاشتن اسلحه و توقف درگیری ها برای جلوگیری از مرگ بیشتر یمنی ها در پی جنگ و قطحی سراسری در کشور شد.

وی اوضاع یمن را فاجعه بار خواند و گفت: کشور با بزرگترین فاجعه بشریت رو به روست، از آنجا که 16 میلیون یمنی از گرسنگی رنج می برند و از میان آنها 5 میلیون با خطر قحطی مواجه هستند.

رئیس برنامه جهانی غذا تاکید کرد کمبود بودجه مالی برای کمک های بشردوستانه و ممانعت ائتلاف عربی، اوضاع را پیچیده تر می کند و هشدار داد اگر به سرعت اقدام نشود یمن با بدترین قحطی قرن مواجه خواهد شد.

منبع
یورونیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا