خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

رایزنی‌ها برای تحویل جزیره «فرسان» عربستان در دریای سرخ به مصر

منابع آگاه مصری از رایزنی‌های پیشرفته میان مسئولان مصری و سعودی درباره حق استفاده نظامی قاهره از جزیره فرسان عربستان در دریای سرخ خبر دادند.

میدل ایست نیوز: منابع آگاه مصری از رایزنی‌های پیشرفته میان مسئولان مصری و سعودی درباره حق استفاده نظامی قاهره از جزیره فرسان عربستان در دریای سرخ خبر دادند.

منابع مذکور در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کردند: قاهره اخیرا از طرف سعودی درخواست کرده تا رایزنی‌های گذشته درباره حضور مصر در جزیره فرسان در نزدیکی تنگه باب المندب از سر گرفته شود.

جزیره فرسان همان جزیره‌ای است که عربستان پیشتر برای استفاده مصر به عنوان محل استقرار نیروهای مصری به هنگام تشکیل ائتلاف عربی در جنگ یمن در سال 2015 به مصر پیشنهاد داده بود اما قاهره با حضور نیروهای زمینی خود در جنگ یمن مخالفت کرده بود.

این منابع افزودند: قاهره برای داشتن اهرم فشار قوی و کارآمد در مقابله با لجاجت اتیوپی در پرونده سد النهضه، مجددا وارد مذاکراتی با عربستان برای در اختیار گرفتن جزیره فرسان در دریای سرخ و حضور نظامی در آن شدند.

منابع یاد شده اظهار داشتند: در صورت موافقت عربستان با حضور نظامی مصر در جزیره فرسان به عنوان نقطه‌ای مهم در دریای سرخ، این امر به سود دو کشور خواهد بود به ویژه که این جزیره در نزدیکی منطقه جازان عربستان قرار دارد که بارها توسط پهپادهای انصارالله مورد حمله قرار گرفته است و این امر می تواند محاسبات منازعه در این منطقه را دستخوش تغییر دهد.

این منابع مصری افزودند: همگرای اتیوپی و اریتره، قاهره را به تغییر برنامه‌های خود در نزدیکی به اسمره در جهت فشار به آدیس آبابا واداشته است.

منابع مذکور اظهار داشتند: رایزنی‌های مصر و عربستان شامل ایجاد پایگاهی نظامی و حضور جنگنده‌ها و یگان‌های دریایی مصر در جزیره فرسان است و در مقابل، ریاض خواستار نقش‌آفرینی قاهره در تامین امنیت آبراه بین المللی دریای سرخ به عنوان یکی از مسیرهای ترانزیت نفت و مقابله با تهدیدات انصارالله یمن شده است.

جزیره فرسان در دریای سرخ وابسته به منطقه جازان در جنوب غرب عربستان است و 40 کیلومتر با این منطقه فاصله دارد، مساحت این جزیره 369 کلیومتر مربع است.

از طريق
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا