اقتصادیخبر اولسیاسی

فساد در عراق، عامل نیستی درآمدهای نفتی

رهایی از بحران های مالی عراق، در گرو از بین رفتن فساد و فاسدان در عراق است.

میدل ایست نیوز: با وجود خوشبینی بسیاری از کشورهای تولید کننده نفت از افزایش قیمت جهانی فروش نفت خام طی ماه های اخیر، اما این مساله تفاوت چندانی برای عراقی ها که این افزایش قیمت که به سود آنها نبوده، نداشته و دلیل آن فساد و سوءمدیریت بحران ها است.

مردم عراق از مشکلات معیشتی زیادی در سایه بحران مالی ناشی از کاهش قیمت جهانی فروش نفت در سال های اخیر که ناشی از انتشار ویروس کرونا است، رنج می برند اما اکنون قیمت جهانی فروش نفت از 20 دلار در هر بشکه طی ماه های اولیه بحران کرونا به 70 دلار در هر بشکه رسیده است اما هنوز طرحی برای تعامل با افزایش مجدد قیمت نفت و چگونگی بهره برداری از آن وجود ندارد.

در همین راستا «ریاض المسعودی»، عضو کمیسیون مالی پارلمان عراق به پایگاه خبری «العربی الجدید» گفت: عراق بیش از آنکه از بحران مالی رنج ببرد، از بحران سوء مدیریت منابع رنج می برد و دولت در این زمینه مسئول است چرا که به موجب قانون باید بودجه و طرح های توسعه ای را آماده کند و طرح های خود را متناسب با افزایش درآمدهای نفتی تنظیم کند.

وی ضمن اشاره به اهمیت ایجاد طرح هایی برای مدیریت منابع تاکید کرد اگر مبالغی برای توسعه بخش های تولیدی که دست کم باید 20 درصد از بودجه باشد، اختصاص ندهیم، کشور همواره از نابسامانی های اقتصادی در رنج خواهد بود.

از طرفی دیگر «عبدالحسین عبطان»، وزیر اسبق در عراق در این باره گفت که دولت باید گام های برای کاهش رنج شهروندان خود اتخاذ کند.

وی افزود که بهتر بود دولت از گام های در راستای کاهش هزینه های دولتی بر می داشت تا اینکه قیمت دینار در برابر دلار را افزایش دهد و رنج شهروندان را زیاد کند.

متخصصان امور اقتصادی نیز رهایی از تبعات بحران مالی در عراق را مرهون گام هایی از جمله مهم ترین آنها رهایی از فساد و فاسدان می دانند.

«باسم جمیل انطوان»، کارشناس امور اقتصادی به العربی الجدید گفت: افزایش قیمت فروش نفت، کسری بودجه عراق را کاهش خواهد داد و منابع مازاد اگر درست مدیریت شود باید صرف تولید، سرمایه گذاری و تامین کسری بودجه و کاهش بدهی ها شود و همه این ها به یک عزم راسخ و حقیقی نیاز دارد اما شرط آن رهایی از دست فساد در کشور است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا