خبر اولسرخط خبرها

شدت گرفتن اختلافات میان مخالفان نتانیاهو؛ احتمال انتخابات پنجم در اسرائیل

در حالی که به نظر می‌آید «بنیامین نتانیاهو» نتواند ائتلاف اکثریت کنست برای تشکیل دولت را به دست آورد، اختلافات میان جبهه مخالفان وی بر سر واگذاری نخست‌وزیری بالا گرفته است.

میدل ایست نیوز: در حالی که به نظر می‌آید «بنیامین نتانیاهو» نتواند ائتلاف اکثریت کنست برای تشکیل دولت را به دست آورد، اختلافات میان جبهه مخالفان وی بر سر واگذاری نخست‌وزیری بالا گرفته است.

تا اینجای کار احزابی که طرفداری نخست‌وزیری دوباره نتانیاهو هستند 52 کرسی دارند که عبارت اند از لیکود (30 کرسی)، شاس (9 کرسی)، یهودوت هتوراه (7 کرسی)، حزب صهیونیست (6 کرسی). اما جبهه مخالفان نتانیاهو هم‌اکنون 68 کرسی در اختیار دارد که شامل «ییش عتید» به ریاست یائیر لاپید (17 کرسی)،  «کحول لافان» به ریاست بنی گانتس (8 کرسی)، یمینا به ریاست نفتالی بنت و حزب کار و «یسرائیل بیتنو» به ریاست آویگدور لیبرمن (هرکدام 7 کرسی) می‌شود. احزاب تکفا حداشات (گدعون ساعر) و فهرست مشترک احزاب عربی به ریاست ایمن عوده  و حزب چپ مرتس هم هر کدام 6 کرسی به دست آورده‌اند.

اما ساعر و بنت اعلام کرده‌اند که حاضر به ائتلاف با احزاب عربی نیستند و از جلسه یائیر لاپید با رهبر جنبش اسلامی (منصور عباس) به شدت انتقاد کرده‌ و آن را خطای راهبردی خوانده‌اند.

آنها تأکید می‌کنند که امکان ندارد بگذارند ائتلافی با مشارکت احزاب عربی در اسرائیل بر سر کار آید و می‌افزایند که این بخشی از تعهداتشان در تبلیغات انتخاباتی بوده است.

اما لاپید که رهبر بزرگ‌ترین حزب مخالف است (17 کرسی) خود را شایسته نخست‌وزیری می داند و از حمایت لیبرمن و مرتس برخوردار است. او گفته که باید منافع شخصی را کنار گذاشت و نگذاشت که کار به انتخابات پنجم بکشد.

بنی گانتس تا اینجای کار حاضر به حمایت از لاپید برای نخست‌وزیری نشده است. ناظران معتقدند که این اقدام گانتس با این هدف انجام می‌شود که بر سر خودش به عنوان نخست‌وزیری مرضی الطرفین توافق شود.

در این میان ایده‌هایی برای حل مشکل و بستن راه نخست‌وزیری دوباره نتانیاهو مطرح شده است، ازجمله نخست‌وزیری تناوبی لاپید و بنت؛ ایده‌ای که از حمایت ساعر هم برخوردار است.

منابع سیاسی اسرائیلی تأکید می‌کنند که گانتس پیشنهاد واگذاری نخست‌وزیری به نفتالی بنت را با رئیس جمهور اسرائیل درمیان گذاشته است.

بسیاری نیروهای سیاسی اسرائیل نگران‌اند که این اختلافات کار را به انتخابات پنجم بکشاند که نتیجه آن ماندن نتانیاهو در مقام نخست‌وزیری دولت پیشبرد امور به مدت 6 ماه دیگر است.

در این میان نتانیاهو نیز می کوشد با تحریک افکار عمومی بنت و ساعر را تحت فشار قرار دهد تا به ائتلافی جهت نخست‌وزیری خودش بپیوندند. ازجمله وی پیشنهاد نخست‌وزیری تناوبی را به هر یک از آنان پیشنهاد کرده است. او همچنین با منصور عباس، رئیس جنبش اسلامی نیز تماس‌هایی گرفته است.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا