اقتصادیسرخط خبرها

مشاور نخست وزیر عراق: توافق عراق و چین با تصویب بودجه 2021 اجرایی می شود

مشاور مالی نخست وزیر عراق تأکید کرد که توافق نامه عراق و چین پس از تصویب بودجه 2021 عراق وارد فاز اجرایی خواهد شد.

میدل ایست نیوز: «مظهر محمد صالح»، مشاور مالی نخست وزیر عراق، تأکید کرد که توافق نامه عراق و چین پس از تصویب بودجه 2021 عراق وارد فاز اجرایی خواهد شد.

او گفت که این توافق نامه در 23 سپتامبر 2020 در پکن امضا شد و بعد از حدود یک ماه از امضا، یعنی در اکتبر همان سال، قابل اجرا شد اما بحران مالی و کاهش قیمت نفت که نتیجه آن کاهش اندوخته عراق در صندوق مشترک عراق و چین بود و همچنین موضوع کرونا که باعث متوقف شدن فعالیت های اقتصادی در چین شد و مسائل دیگری که خارج از اراده دو دولت بود مانع از اجرای این توافق در سال 2020 شد.

صالح تأکید کرد که در قانون بودجه 2021 عراق تأمین اختصاصات مالی لازم برای اجرای این توافق لحاظ شده و دو میلیارد دلار برای اجرای پروژه های مورد توافق طرفین در آن اختصاص یافته که دو میلیارد دیگر هم می تواند به آن اضافه شود.

او تأکید کرد که اگر بودجه با ماده مربوط به این توافق تصویب شود اجرای توافق با چین از همین امسال آغاز خواهد شد.

وی افزود که به موجب این توافق نامه چین مبالغ مربوط به خرید روزانه 100 هزار بشکه نفت از عراق را در صندوقی مشترک ذخیره می کند که اموال این صندوق خرج اجرای پروژه های مورد توافق دو کشور می شود.

صالح گفت که چین اکنون دومین شریک تجاری عراق است و احتمالا عراق در آینده نزدیک حجم اموال در این صندوق را به 500 هزار بشکه افزایش دهد.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا